Telestellä tehtiin koko konsernin kattava hyvinvointikartoitus keväällä 2014. Kartoituksesta saadun palautteen pohjalta mm. esimiestyö, johtaminen, viestintä ja palautteenanto olivat selkeitä kehityskohteita.
– Työn imu ja motivaatio nousivat tuloksissa kuitenkin kohtuullisen korkealle, ja toimitusjohtajamme ehdotti, että lähestyisimme kehittämiskohteita normaalin kehitystyön lisäksi myös pilke silmäkulmassa. Tätä ideoitiin ja lopulta päädyimme Anna hyvän kiertää -haastekampanjaan, joka käynnistyi toimitusjohtajamme videoterveisillä toukokuussa 2015, HR-Manager Tiina Vilhonen kertoo.
Toimitusjohtaja syötti pallon
Anna hyvän kiertää -haastekampanja on osa Telesten työhyvinvointiohjelmaa. Kampanjan avulla pyritään kehittämään ja ylläpitämään positiivista kierrettä työssä ja työyhteisössä yli maarajojen jakamalla hyviä työhön ja työhyvinvointiin liittyviä käytäntöjä ja ideoita kollegoille.
– Positiivisessa kierteessä yksi myönteinen ilmiö saa aikaan muita, jolloin ihmiset uskaltavat olla luovia ja tehdä yhdessä uusia asioita, Vilhonen lisää.
Haastekampanja käynnistyi videolla, jossa Telesten toimitusjohtaja pelasi tennistä ja syötti pallon organisaatiolle.
– Koppi on otettu mukavasti vastaan. Kokoamme hyvät ideat ja käytännöt intraan HR:n Työhyvinvointi-ohjelman sivuille. Kampanjan käynnistyessä tavoitteena oli julkaista kuukausittain vähintään yksi haaste. Olemme tähän mennessä julkaisseet jo kymmenkunta lopputuotosta intranetissä, HRD-Specialist Anna-Sofia Angervo kertoo.
Kasvot tutuiksi
Haasteeseen ovat Angervon mukaan tarttuneet erilaiset kokoonpanot, tiimit ja ryhmät ympäri organisaatiota.
– Kampanja on näin avittanut ryhmäytymistä, yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä. Samalla ihmisten kasvot tulevat tutuiksi, mikä madaltaa yhteydenpidon kynnystä.
–Teleste on kasvanut yritysostojen kautta, joten tämä on myös mainio tapa lähentää pääkonttorin väkeä muun organisaation suuntaan ja päinvastoin. Haastekampanja on pyritty myös viestimään siten, että kynnys osallistua olisi mahdollisimman matala, Vilhonen lisää.
Jumppapalloja,mobiliteettia ja palautteenantoa
Tähän mennessä on jo syntynyt hauskoja juttuja.
– Yksi porukka vaihtoi työtuolit jumppapalloihin, toiset ovat lähteneet yhdessä seinäkiipeilemään ja Saksassa syntyi Go Mobile -kampanja, joka aktivoi ihmisiä liikkumaan enemmän myös työpäivän aikana. Positiivisen palautteen antamiseen kannustettiin Kiitä kollegaa -postikorttikampanjalla. Lopputuotoksia on taltioitu videoin, selfie-kuvin ja tarinoin, Angervo kertoo.
Haastekampanja jatkuu ja palloa heitetään ympäri organisaatiota.
– Toivotaan, että saamme näin synnytettyä työyhteisöön positiivista fiilistä, luottamusta, iloa ja innostusta sekä uusia ja innovatiivisia toimintamalleja. Taustallahan on ajatus siitä, että positiivinen fiilis synnyttää positiivisen kierteen, jolloin ihmiset uskaltavat olla luovia ja voivat työyhteisössä paremmin, Vilhonen tiivistää.
Teksti ja kuva: Mia Heiskanen