Suolahdessa, keskellä kaunista Keski-Suomea, sijaitsee traktoritehdas Valtran pääkonttori ja sen toinen tehdas. Valtra on alueensa merkittävä työllistäjä, joka maksaa kuukausittain palkan yli 700 henkilölle. Entinen Valmet on nykyisin yhdysvaltalaisen AGCO-yhtymän omistuksessa.
Tehtaassa kootaan mittatilaustyönä tilattuja traktoreita, joiden määränpään voi nähdä tuulilasiin kiinnitetystä lapusta. Värin ja moottorin lisäksi asiakas saa itse valita traktoriinsa kymmeniä eri toiminnallisuuksia ja lisävarusteita. Tilaaja voi myös saapua vierailulle ihailemaan oman traktorinsa valmistumista. Aulassa on ison sinisen traktorin lisäksi leikekirja, joka pitää sisällään kuvia ja tervehdyksiä onnellisilta, uuden traktorin omistajilta. Valtralla asiakas on tärkein ja sitä ei peitellä.
Ammattilaiset kokoavat päivittäinen tehtaalla yli 30 Valmetin seuraajaa. Yli 90 prosenttia tilatuista traktoreista kulkeutuu ulkomaille. Traktoreita lähtee koeajon jälkeen muun muassa Sveitsiin, Nigeriaan ja Kiinaan - välillä myös Suomeen.
Luottamus työntekijöihin tuo tulosta
Työkykyjohtamisen käytäntöjä alettiin tehostamaan Valtrassa vuonna 2012. Työntekijöiden jaksamiseen haluttiin kiinnittää entistä enemmän huomiota, sillä sairauspoissaoloja oli paljon ja varhaisen tuen malli puuttui.
Valtraan rantautui vuoden 2015 alusta uusi käytäntö: sairauspoissaolo esimiehen luvalla. Sairauspoissaolot Valtralla ovat merkittävästi vähentyneet entiseen verrattuna. Asia on taloudellisesta näkökulmasta katsottuna positiivinen, mutta myös esimiehelle iso muutos.
Tuotannon esimies Arttu Aaltosen vastuulla on yhteensä noin 30 työntekijää.
- Tiimissäni on kolme tiiminvetäjää, jotka paikkaavat tarvittaessa sairastuneita. Jos kolme henkilöä on poissa, asia on vielä hoidossa. Ongelmia syntyy, jos viisi henkilöä on sairaana, sillä ammattitaitoisia työntekijöitä heidän tilalleen ei ole saatavilla, Aaltonen kertoo.
Työntekijöihin luottaminen maksaakin itsensä takaisin.
- Aikaisemmin lääkärissä piti käydä ensimmäisenä sairauspäivänä. Lääkäri saattaa antaa kolmen päivän sairausloman, joka totta kai pidetään, vaikka olisi jo toisena päivänä tervehtynyt. Meillä on fiksuja ja koulutettuja henkilöitä töissä, joten luottamus on kunnossa. Harkinta ja vastuu jäävät nyt suoraan työntekijälle, kiittelee Aaltonen.
Hyvä esimies huolehtii myös itsestään
Aaltosen mielestä työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää. Esimies on siinä tärkeässä roolissa.
- Motivoitunut työntekijä on eduksi työnantajalle. Esimiehen on varmistettava, että jokaisella työpisteellä on riittävästi koulutettua työvoimaa ja oikeanlaiset työvälineet. Mikäli esimies havaitsee ongelmia esimerkiksi osaamisessa tai jaksamisessa, on varhainen puuttuminen asiaan ensiarvoisen tärkeää, Aaltonen täsmentää.
Esimiehet huolehtivat päivittäin alaistensa asioista. Haastavat tilanteet voivat kuormittaa omaa jaksamista, jolloin ympäriltä tuleva tuki on tärkeää. Esimiehen täytyy myös muistaa huolehtia omasta työkyvystään.
- Jokaisella on oma tapansa käsitellä asioita. Vaikeissa tilanteissa itselleni tärkeitä ovat keskustelut kollegoiden, oman esimiehen ja HR-partnerin kanssa, Aaltonen kertoo.
Aaltonen pitää myös tärkeänä rentoutumista työpaikan ulkopuolella niin, että työasiat unohtuvat.
Rekisteröidystä tiedosta apua ongelmien tunnistamiseen
Valtralta puuttui aikaisemmin varhaisen tuen malli. Nykyisin Valtralla on käytössä järjestelmä, joka lähettää esimiehelle sähköpostia, kun tietty määrä sairauspoissaoloja täyttyy yksittäisellä työntekijällä. Silloin järjestetään keskustelu. Malli auttaa systemaattisesti tunnistamaan riskitekijöitä ja kiinnittämään huomiota työntekijöiden jaksamiseen uudella tavalla.
- Ensin olin epäileväinen. Ajattelin, että malli ei muuta mitään. Se on kuitenkin osoittautunut hyödylliseksi. Nyt kun keskusteluja on rauhassa käyty, taustalta on saattanut löytyä asioita, mitä emme ole tienneet, mutta olisi hyvä tietää. Asioihin reagoiminen on ohjatumpaa ja helpompaa, Aaltonen kertoo.
Teksti ja kuva: Nina Pihlas