Suomen suurimmassa kasvuhakuisten yritysten tapahtumasarjassa Kasvu Openissa yrittäjät pääsevät kokemaan monentyyppistä sparraamista: heitä kuunnellaan, neuvotaan, kannustetaan ja ”roastataan” (roasting) eli hiillostetaan. Jokaisen osallistujayrityksen edustajat tapaavat vuoden mittaan viitisentoista mylläriä eli liiketoiminnan asiantuntijaa. Myllärit jakavat oman alansa neuvoja ja näkemyksiä ja keskustelevat yrityksen edustajien kanssa heitä kannustavasti sparraten.
Sitten on toisenlaisia sparraustilanteita, joissa yrittäjää haastetaan ja hänet pistetään koville. Molemmissa sparraustavoissa on sama tavoite: yrittäjän auttaminen. Roastaaminen voi vaikuttaa vähän hyökkäävältä tai painostavalta. Se kuitenkin haastaa yrittäjää ajattelemaan myös epäkohtia ja saa hänet kiinnittämään huomiota yrityksensä akilleenkantapäihin, mutta toisaalta näkemään myös yrityksensä vahvuudet.
Tämänvuotisessa Kasvu Open Karnevaalissa eli finaalissa Jyväskylässä yleisö pääsi näkemään kiinnostavia pitchaustilanteita, joissa yrittäjät pitchasivat eli esittelivät tiivistetysti yrityksiään yleisön ja tuomareiden edessä. Maksimissaan kolmen minuutin pitchien eli hissipuheiden jälkeen yrittäjät astuivat tuomareiden roastattaviksi. Hiillostavien kysymysten jälkeen tuomarit pistivät esiintyjät vielä järjestykseen. Lisäksi yleisö sai äänestää kännykkäsovelluksen kautta pitchaajat paremmuusjärjestykseen.
Kaikki tämä tehtiin kannustavassa hengessä, ja kiperien kysymysten lomassa sateli myös kehuja. Lopuksi pitchaajat ja tuomarit heittelivät yläfemmoja yhteisymmärryksen merkiksi.
Jokaisen kannattaa osata hissipuhua
Pitchaaminen on arvokas taito jokaiselle yritykselle ja yrittäjälle. Sen merkitys korostuu erityisesti startup- ja kasvuyrityksissä, joiden edustajat tapaavat paljon potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä rahoittajia. Yrittäjän pitäisi saada heidät muutaman minuutin hissipuheellaan vakuuttumaan yrityksensä liiketoimintaideasta ja markkinointipotentiaalista.
Kolme minuuttia on yllättävän lyhyt aika, kuten pitchin suomenkielinen nimi, hissipuhe, vihjaa. Hissipuheeseen sisältyy myös ajatus siitä, että pitchin tulee olla sellainen, että lyhyessä ajassa pystyt kertomaan yrityksestäsi oleelliset asiat kenelle hyvänsä eli vaikkapa satunnaiselle henkilölle hissimatkalla.
Hyvän pitchin tunnusmerkkeihin kuuluu myös kiinnostavuus. Kuulijan vakuuttamiseksi puheessa on oltava faktojen ohella tunnetta. Pitchin pitää koskettaa, jotta se vaikuttaa, ja vaikuttaa, jotta se vakuuttaa.
Pitch pähkinänkuoressa
Pitch eli hissipuhe on maksimissaan kolmen minuutin kiteytys. Pitchaaja kertoo, kuka hän on, mitä yritystä, palvelua tai tuotetta edustaa sekä mitä asiakashyötyjä palvelu tai tuote tarjoaa. Pitchin kulmakiviä ovat vastaus miksi-kysymykseen sekä tunne. Pitchaaja kertoo esimerkiksi, miksi yritys on olemassa ja miksi itse on siinä mukana. Puhuja ei kerro kaikesta kaikkea, vaan innostaa yleisöään ja herättää kuulijoissa halun kuulla lisää.