Maailman tila, globaalit megatrendit ja muutokset toimintaympäristössä haastavat yritysten toimintaa ja heittävät kapuloita kasvun rattaisiin. Positiivisiakin merkkejä on ilmassa: esimerkiksi EK haluaa nostaa vihreän viennin Suomen ilmastopolitiikan uudeksi tavoitteeksi, kansallisten päästövähennysten rinnalle, ja tuplata sen vuoteen 2030 mennessä.
Onko kasvu ylipäätään mahdollista näinä aikoina? Mistä yritykset voivat löytää mahdollisuuksia vastuulliseen kasvuun ja kansainvälistymiseen? Ja millaista tukea yritykset tarvitsevat kasvaakseen? Vastauksia näihin kysymyksiin pohdittiin Varman, Ifin, Nordean ja Mandatumin yhteisessä Menestyksenne tukena -webinaarissa.
Vastuullinen kasvu on entistä vaikeampaa ja tärkeämpää
Webinaarin avasi puheenvuorollaan vastuullisen ja eettisen liiketoiminnan asiantuntija Niina Ratsula, jonka missiona on edistää vastuullista liiketoimintaa ja eettisesti kestävää työelämää. Hän on työskennellyt 15 vuotta vastuullisen liiketoiminnan, hyvän hallinnon, riskienhallinnan ja yrityskulttuurin kehittämisen parissa pörssiyrityksissä sekä luotsannut viimeiset neljä vuotta perustamansa Code of Conduct Companyn toimintaa.
Ratsulan mukaan maailman tila on nyt sellainen, että vastuullinen kasvu on samaan aikaan vaikeampaa ja tärkeämpää kuin koskaan ennen.
– Nyt jos koskaan yrityksillä on paikka osoittaa se, millä kasvua tehdään, Ratsula lisää.
Vastuullisuuskeskustelu on edennyt siihen pisteeseen, että kaikille on selvää, mitä kestävä kehitys tai vastuullisuus tarkoittaa omassa liiketoiminnassa ja vastuullisuutta pidetään oletuksena.
– Kovasti ollaan menossa siihen suuntaan, että yritykset, jotka aidosti miettivät oman liiketoiminnan kautta, miten pysyä aallonharjalla vastuullisuuskeskustelussa, selviävät seuraavalle vuosikymmenelle, Ratsula lisää.
Viisi ajatusta pohdittavaksi vastuullisesta kasvusta
Ratsula jakoi viisi ajatusta, joita yritykset voisivat pohtia vastuulliseen kasvuun liittyen.
- Määritellään, mitä vastuullisuus tarkoittaa. “Tähän asti vastuullisuuskriteeristö on ollut melko kirjava. Se, että vastuullisuusraportointia on voinut tehdä hyvin eri tavoin, on johtanut siihen, että tapahtuu paljon viherpesua. Myös vastuullisuuden eteen enemmän tekevät yritykset ovat saattaneet jäädä jalkoihin siinä, että voi olla vaikea erottaa, kuka tässä maailmassa on oikeasti vastuullinen.”
- Vastuullinen kasvu huomioi kaikki kolme vastuullisuuden osa-aluetta. “Monesti vastuullisuutta on määritelty kapeasti ja moni yritys nostaa oman vastuullisuuden kärjeksi ympäristövastuun. Yrityksen ympäristövastuu ei kuitenkaan saa tapahtua muiden vastuullisuuden osa-alueiden kustannuksella.”
- Vastuullinen kasvu vastaa yhteiskunnan muuttuneisiin arvoihin. “Fokus on siirtynyt pois yksilöstä ja yrityksen omasta kannattavuudesta ja tuotosta. Kaikki, mitä yrityksessä tehdään, pitää tehdä ympäristön ja yhteiskunnan ehdoilla.”
- Vastuullinen kasvu huomioi planeetan ja inhimillisyyden kantokyvyn. “Me teemme kannattavuutta, tuottoa ja osakkeenomistajan arvoa inhimillisesti kestävällä tavalla huomioiden vastuullisuuskysymykset. Uskon, että se on ainoa tapa tuottaa lisäarvoa ja osakkeen omistajan arvoa. On hassua, että jossain elää yhä ajatus, että taloudellinen menestys olisi ristiriidassa sen kanssa, että teemme sitä kestävästi.”
- Vastuullinen kasvu rakentuu eettisesti kestävälle yrityskulttuurille. “En ole tavannut yhtään yritystä, jonka missio olisi olla vastuuton, joka haluaisi kohdella ihmisiä huonosti tai rakentaa kasvua ja menestystä ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella. Silti yhteiskunnassa ja työelämässä on syytä olla huolissaan ihmisten jaksamisesta, eettisestä stressistä ja kohtelusta. Ei ole itsestään selvää, että vaikka meillä olisi hyvä halu toimia oikein ja olla vastuullinen työnantaja, että se automaattisesti tapahtuu.”