Eläkkeen maksaminen

Eläkkeet maksetaan kerran kuukaudessa aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Jos olet eläkkeellä, näet maksettavan eläkkeen määrän Varma Asioinnista Maksut ja todistukset -sivulta. Voit myös päivittää tilinumerosi ja osoitetietosi Varma Asioinnissa.

Eläkkeen maksupäivä

  • Työeläkkeet maksetaan etukäteen jokaisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, jolloin pankit ovat auki. Jos kuukauden ensimmäinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, eläke on nostettavissa vasta seuraavana arkipäivänä.
  • Lähetämme eläketiedot pankkeihin useaa päivää ennen eläkkeen maksupäivää. Pankin maksuajot vaikuttavat siihen, mihin aikaan eläke on maksupäivänä tililläsi. Lisätietoja saat omasta pankistasi.
  • Eläkelakien mukaan työeläkkeet voidaan maksaa vain kerran kalenterikuukaudessa. Maksupäivää ei voida siirtää edellisen kuukauden puolelle, sillä oikeus eläkkeeseen syntyy kuukausittain.
  • Jos olet eläkkeellä, näet maksettavan eläkkeen määrän Varma Asioinnista Maksut ja todistukset -sivulta.
  • Jos saat kahta eri eläkettä (esimerkiksi vanhuuseläkettä ja lesken perhe-eläkettä), eläkkeet näkyvät erillisinä suorituksina pankkitililläsi.

Maksupäiväkalenteri

tammikuuto02.01.2025
helmikuuma03.02.2025
maaliskuuma03.03.2025
huhtikuuti01.04.2025
toukokuupe02.05.2025
kesäkuuma02.06.2025
heinäkuuti01.07.2025
elokuupe01.08.2025
syyskuuma01.09.2025
lokakuuke01.10.2025
marraskuuma03.11.2025
joulukuuma01.12.2025

Eläketilin muutos

Asiointipalvelussamme voit vaihtaa tilin, jolle maksamme eläkkeesi. Tilinumeron voi ilmoittaa Varma Asioinnissa Tilinumero ja veroprosentti -sivulla.

Kun lapsen perhe-eläkettä saava nuori täyttää 18 vuotta, eläke maksetaan nuoren omalle tilille.  Alle 18-vuotiaan tilinumeron voi ilmoittaa asiointipalvelussamme lähettämällä viestin Viestit ja asiakirjat -sivulla. 

Kirjaudu Varma Asiointiin

Jos sinulla ei ole kirjautumiseen tarvittavia pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit ilmoittaa uuden IBAN-tilinumerosi alla olevalla lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä. Allekirjoita tilinmuutosilmoitus. Lomakkeen voi lähettää suojatulla sähköpostilla Varmaan. Tilinmuutosta ei voi hoitaa puhelimitse tai sähköpostitse, sillä tilinmuutosilmoituksessa täytyy olla eläkkeensaajan allekirjoitus.

Tilinmuutoslomake

Osoitteenmuutos

Jos muutat, saamme yleensä uuden kotimaan osoitteesi suoraan Digi- ja väestötietovirastosta. Osoite päivittyy Varma Asiointiin noin kahden viikon kuluessa.

Ulkomailla asuvien eläkkeensaajien osoitetietoja emme saa automaattisesti. Siksi sinun on tärkeää ilmoittaa uusi osoitteesi eläkemaksuosastollemme, jos asut ulkomailla. Meillä tulee olla voimassa oleva osoitteesi, jotta voimme lähettää sinulle asumisilmoituksen täytettäväksi vuosittain.

Voit muuttaa osoitteesi Varma Asioinnissa Omat tiedot -osiossa, jos sinulla on kirjautumista varten suomalaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Vaihtoehtoisesti voit ilmoittaa osoitteenmuutoksesta kirjeitse ja lähettää sen postitse tai suojatulla sähköpostilla.

Näin lähetät suojattua sähköpostia Varmaan

Lähetä tilinmuutoslomake tai vapaamuotoinen kirje suojattuna Varmaan. 

  1. Lisää lähettäjäksi oma sähköpostiosoitteesi. Merkitse vastaanottajaksi elakkeenmaksu@varma.fi.
  2. Paina "Jatka" ja kirjoita aihe ja viesti sekä lisää tarvittavat liitetiedostot.
  3. Paina "Lähetä".

Kirjaudu Varma Asiointiin

Lähetä suojattu sähköpostiviesti

Apua asiointiin

Hoida eläkeasiasi verkossa

Asiointipalvelussamme voit mm.

  • tilata työeläkekortin ja tulostaa todistuksia eläkkeestäsi
  • lähettää ja vastaanottaa viestejä
  • katsoa annetut päätökset ja muut asiakirjasi viimeisen kahden vuoden ajalta
  • päivittää yhteystietosi ja korottaa veroprosenttia.

 

Löysitkö etsimäsi tiedon?