Käyttökatkon aikana kaikki henkilöasiakkaan asiointipalvelut ovat pois käytöstä. Käyttökatko vaikuttaa myös eläke- ja kuntoutushakemusten käsittelyyn. Eläkeasiat kannattaa hoitaa mahdollisuuksien mukaan ennen katkoa. Lue lisää käyttökatkosta.

Ohjeita käyttökatkon ajalle

Varma Asioinnin henkilöasiakkaiden palveluissa on käyttökatko 16.1. klo 15 - 29.1. Käyttökatkon aikana teemme järjestelmätöitä, joilla kehitämme palvelua. Pahoittelemme käyttökatkosta aiheutuvaa haittaa. Olemme koonneet tälle sivulle ohjeita, miten voit hoitaa eläkeasioitasi katkon aikana.

Käyttökatko vaikuttaa palveluihimme laajasti

Asiointipalveluumme on tulossa käyttökatko.

  • Varma Asiointiin ei voi enää kirjautua torstaina 16.1. klo 15 jälkeen. Palvelu sulkeutuu kokonaan klo 15.30.
  • Varma Asiointi on jälleen käytettävissä keskiviikkona 30.1.

Käyttökatkon aikana kaikki henkilöasiakkaan asiointipalvelut ovat pois käytöstä. Käyttökatko ei vaikuta yrittäjän YEL-vakuuttamisen tai työnantajan palveluihin. Niitä voi käyttää asiointipalvelussa normaalisti.

Hoida asiasi Varma Asioinnissa hyvissä ajoin ennen käyttökatkoa

  • Jos olet ammatillisessa kuntoutuksessa, täytä opiskeluilmoitus ja matkalasku heti tammikuun alussa.
  • Jos lähetät viestin Varma Asioinnissa viimeistään 13.1., pyrimme vastaamaan siihen ennen käyttökatkon alkamista. Jos lähetät viestin tämän jälkeen, vastaamme siihen käyttökatkon jälkeen.
  • Ilmoita tilinumeromuutokset ja veroprosentin korotukset helmikuun eläkettä varten Varma Asioinnissa 14.1. klo 12 mennessä.
  • Voit tehdä eläkearvioita ja täyttää eläke- tai kuntoutushakemuksen Varma Asioinnissa 16.1. klo 15.30 mennessä.

Päätökset ja muutoksenhaku

Kaikki 9.12.2024-31.1.2025 aikana annettavat päätökset toimitetaan ammatillisen kuntoutuksen- ja eläkkeenhakijoille postitse. Ne tallennetaan sähköisen asiakkuuden valinneille myös sähköiseen arkistoon. Katkoaikana sähköisessä arkistossa olevia päätöksiä ei pääse katsomaan.

Käyttökatkon aikana ei ole mahdollista tehdä muutoksenhakua sähköisesti asiointipalvelussamme. Päätöksen mukana on toimitettu muutoksenhakuohje (valitusosoitus), jossa on tarkempia tietoja valituksen tekemisestä.

Lue Muutoksenhaku-sivulta, miten voit lähettää valitusasiakirjat käyttökatkon aikana.

Eläkkeensaajan asioita käyttökatkon aikana

Voit hoitaa eläkeasioitasi Varma Asioinnissa 16.1. klo 15 saakka.

Jos haluat korottaa veroprosenttiasi 3.2. maksettavaan eläkkeeseen, ilmoita korotuksesta viimeistään 14.1.2025 klo 12, jotta se ehditään ottamaan huomioon helmikuun eläkkeen maksussa. Voit korottaa veroprosenttiasi Varma Asioinnissa tai tilata verottajalta uuden verokortin. 

Käyttökatkon aikana, kun Varma Asioinnin palvelut eivät ole käytettävissä, voit tilata verottajalta uuden verokortin eläkettäsi varten, jos haluat tehdä muutoksia veroprosenttiisi. Käyttökatkon aikana Varmaan saapuneet verokortit otetaan huomioon 3.3. maksettavassa eläkkeestä alkaen. Jos helmikuun eläkkeestä on pidätetty liikaa veroa, palautamme liikaa pidätetyn veron mahdollisimman pian huoltokatkon päättymisen jälkeen.

Kirjaudu OmaVeroon tilaamaan verokortti 

Jos haluat muuttaa tilinumeroa, jolle eläke maksetaan 3.2.2025, tee tilinumeromuutos Varma Asioinnissa viimeistään 14.1.2025 klo 12.

Käyttökatkon aikana voit toimittaa allekirjoitetun ilmoituksen tilinumeron muutoksesta suojatulla sähköpostilla. Voit ottaa ilmoituksesta kuvan ja lähettää sen suojatulla sähköpostilla.

Näin lähetät suojatun sähköpostin.

Jos asiasi ei ole kiireellinen, odota katkon päättymistä ja saat tulostettua eläketodistuksen Varma Asioinnista. Saat asiointipalvelusta todistuksen suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Jos tarvitset eläketodistuksen kiireellisesti esimerkiksi pankkia tai Kelaa varten, voit pyytää todistuksen arkisin klo 9-15 numerosta 010 192 068. Huomioi, että toimitamme todistuksen sinulle postitse.

Jos tilaat työeläkekortin puhelimitse, saat sen kotiin noin 4 viikon kuluttua. Kun asiointipalvelumme avautuu 30.1., saat työeläkekortin pdf-muodossa käyttöösi tai voit tilata uuden työeläkekortin asiointipalvelusta.

Jos olet eläkkeellä, näet seuraavan eläkkeen maksupäivän maksupäiväkalenterista.

Katkoaikana näet ansiorajasi eläkepäätöksestäsi tai voit soittaa numeroon 010 192 100 ja tiedustella ansiorajaasi puhelimitse.

Katkoaikana sähköisessä arkistossa olevia asiakirjoja ei pääse katsomaan.

Asiakkaamme, jotka saavat eläke- tai kuntoutuspäätöksen 9.12.2024-31.1.2025 välisenä aikana, saavat päätökset myös postitse. Vaikka olisit siis valinnut sähköisen asioinnin, saat päätöksesi myös postitse. Päätös tallennetaan myös sähköiseen arkistoon, joka on käytössäsi jälleen käyttökatkon jälkeen.

Jos eläkkeensaaja menehtyy käyttökatkon aikana, voit ilmoittaa kuolemasta Varmaan puhelimitse. Puhelinpalvelumme palvelee arkisin klo 9-15 numerossa 010 192 100.

Haluatko tarkistaa työeläkeotteesi tai tehdä arvion tulevasta eläkkeestäsi?

Näet työeläkeotteesi ja voit arvioida tulevan eläkkeesi määrää Varma Asioinnissa 16.1. klo 15 saakka.

Näet työeläkeotteen välittömästi Varma Asioinnissa, kun asiointipalvelumme avautuu 30.1. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jos asiasi on kiireellinen. Asiakaspalvelumme palvelee numerossa 010 192 100 arkisin klo 9-15.

Saat arvion eläkkeesi määrästä Varma Asioinnista, kun asiointipalvelumme avautuu 30.1. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jos asiasi on kiireellinen. Asiakaspalvelumme palvelee numerossa 010 192 100 arkisin klo 9-15.

Ammatillinen kuntoutus

Jos olet jo saanut päätöksen oikeudestasi ammatilliseen kuntoutukseen, voit olla puhelimitse suoraan yhteydessä omaan kuntoutusasiantuntijaasi. Jos et tiedä kuntoutusasiantuntijasi numeroa, voit soittaa puhelinpalveluumme, joka palvelee sinua arkisin klo 9–15 numerossa 010 192 100.

Voit täyttää opiskeluilmoituksen ja hakea korvausta kuntoutuskuluista heti tammikuun alussa. Käsittelymme voi ruuhkautua, joten varauduthan myös normaalia pidempään käsittelyaikaan.

Käyttökatkon aikana et valitettavasti voi hakea korvausta kuntoutuskuluista, eli tehdä matkalaskua tai täyttää opiskeluilmoitusta. Odota katkon päättymistä ja hae kulukorvauksia sen jälkeen.