Poststrejken orsakar fördröjningar i postutdelningen – sköt dina försäkrings- och pensionsärenden via Varmas webbtjänst

Post- och logistikunionen PAU:s strejk, som inleddes måndagen den 11 november, orsakar fördröjningar på upp till flera veckor i postutdelningen i och med att det uppstår störningar i utdelningen, behandlingen och transporten av post.

Varmas kunder bör observera att posten till och från Varma försenas eller inte alls levereras under strejken. Eftersom strejken inte påverkar Varmas webbtjänster kan Varmas kunder sköta sina försäkrings- och pensionsärenden via dessa kanaler precis som vanligt.

Arbetsgivare och företagare

Poststrejken kan orsaka fördröjningar i leveransen av ArPL- och FöPL-fakturor i pappersformat till kunderna.

Under strejken uträttar du smidigast dina försäkringsärenden via vår e-tjänst på adressen varma.fi. Om du ännu inte har ett användarnamn till e-tjänsten, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Vi avstår att debitera dröjsmålsränta på de pappersfakturor som inte levereras till våra kunder i tid på grund av strejken.

FöPL

  • Fakturorna med förfallodag i november har redan levererats till kunderna. Fakturan kan betalas precis som vanligt.
  • Du kan skriva ut ett betalningsintyg och skicka meddelanden till oss via en säker förbindelse.
  • Om du inväntar ett brådskande FöPL-försäkringsbeslut, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. Vi kan skicka beslutet som bilaga via e-tjänsten eller vid behov via krypterad e-post.
  • Strejken påverkar inte sändningen av nät- och e-fakturor.

ArPL

  • Du kan skriva ut ett betalningsintyg och skicka meddelanden till oss via en säker förbindelse.
  • Om du på grund av strejken inte har fått en faktura, kontrollera och skriv vid behov ut ditt företags faktura via vår e-tjänst och betala fakturan. Du kan skriva ut dina ArPL-försäkringsfakturor och kontrollera betalningsuppgifterna via vår e-tjänst.
  • Strejken påverkar inte sändningen av nät- och e-fakturor.

Privatkunder

Pensionerna betalas ut på normalt sätt och strejken påverkar inte Varmas webbtjänster.

Du kan smidigt sköta alla dina pensions- och rehabiliteringsärenden genom att logga in i Varmas e-tjänst. Via tjänsten kan du bland annat:

  • ansöka om pension
  • kontrollera uppgifterna om betalda pensioner och ersättningar
  • bläddra bland dina beslut och dokument (du får även ett sms om elektroniska pensionsbeslut och andra dokument när du aktiverar elektroniska dokument på sidan Ändring av egna uppgifter i e-tjänsten)
  • skicka oss de meddelanden och bilagor som vi behöver för att kunna behandla din pensionsansökan

Pensionsansökningar som fyllts i på FPA:s kontor levereras till Varma trots strejken.

Besvär gällande ett pensionsbeslut kan lämnas in via vår webbtjänst. På grund av strejken rekommenderar vi att du anger i besvären när du har fått beslutet.

Kontaktinformation

Vi betjänar dig

  • i försäkrings-, pensions- och rehabiliteringsärenden vardagar kl. 8–17 på numret 010 192 101
  • +358 10 192 101 om du ringer från utlandet
  • via chatten på adressen varma.fi.

Du kunde också vara intresserad av dessa