Identifiera arbetets belastningsfaktorer och led ditt företag mot en bättre arbetsförmåga
Oavsett yrket, arbetsuppgifter och arbetstagarens erfarenhet är en sak säker – belastningsfaktorer finns i alla arbeten. Med belastningsfaktorer i arbetet avses fysiska eller psykosociala faktorer som förutsätter att arbetstagaren anstränger sig fysiskt eller psykiskt. All belastning är inte skadlig, men sådan belastning som är alltför stor eller långvarig kan orsaka arbetstagaren bland annat utmattning, påfrestning och stress som försvagar arbetsförmågan. Arbetsgivaren har dock många tillgängliga metoder och även ansvar att ingripa i arbetets skadliga belastningsfaktorer.
Lär känna situationen och de individuella cyklerna som påverkar arbetsförmågan i din organisation
Tänk om ni på din arbetsplats kunde förstå varandras arbetsförmågecykler bättre för att veta när och på vilket sätt var och en arbetar bäst och vilket slags stöd var och en behöver i olika situationer? Denna förståelse skulle hjälpa er att både prestera bättre på jobbet och må bättre som individer. Den ökade förståelsen skulle hjälpa er att ta bättre hand om varandra, er själva och er gemensamma arbetsplats.