Syftet med det ekonomiska stödet för hantering av risken för arbetsoförmåga är att inrikta de riskförebyggande åtgärderna så effektivt som möjligt på risker och riskgrupper som identifierats på förhand. Varma följer upp och utvärderar risker för arbetsoförmåga bland sina kunder regelbundet som en del av den normala riskhanteringen för sina försäkringar.
Hur identifierar vi risker?
Vi inriktar det ekonomiska stödet på kundföretag och kundorganisationer som har identifierad risk för arbetsoförmåga.
För att identifiera risker genomför vi databaserade riskbedömningar som omfattar Varmas hela försäkringsbestånd. På så sätt identifierar vi kunder med en förhöjd risk för arbetsoförmåga. I vår bedömning beaktar vi företagets bransch, storlek, åldersstruktur och beviljade invalidpensionsbeslut.
För att få en bättre uppfattning av riskerna genomför vi en riskkartläggning tillsammans med kunden, där vi drar nytta av Varmas riskkartläggningsverktyg och eventuella andra data som kunden har tillgång till.
Vilka typer av stöd erbjuder vi för riskhantering?
Vi har ett omfattande utbud av digitala tjänster och verktyg för hantering av risker för arbetsoförmåga. För kunder med förhöjd risk erbjuder vi dessutom specialisttjänster samt ekonomiskt stöd.
- Vi ger kunderna råd och vägledning i frågor som rör risker för arbetsoförmåga.
- Vi hjälper företag att förstå hur riskerna uppkommer och orsakerna bakom arbetsoförmåga.
- Vi söker tillsammans lösningar för att hantera riskerna.
- När riskerna och orsakerna har fastställts kan vi erbjuda kunden ekonomiskt stöd för kollektiva åtgärder. Detta stöd finansieras med arbetspensionsavgiftens del för hantering av risken för arbetsoförmåga.
För vilka typer av åtgärder kan man få ekonomiskt stöd?
Stödet är riskbundet i enlighet med Finansinspektionens anvisningar. Utvecklingsåtgärder kan inriktas på till exempel de risker som identifierats i Varmas riskkartläggning eller i en arbetsplatsutredning, i rapporter från företagshälsovården eller i personalenkäter. Stödet kan beviljas till aktiviteter som genomförs av externa tjänsteleverantörer som syftar till att förebygga eller minska identifierade risker för arbetsoförmåga. I samband med ansökan om stödet ska bland annat följande frågor besvaras:
- Vilken riskgrupp inriktas åtgärden på och hur har riskgruppen identifierats?
- Vilken risk ska åtgärden minska eller förebygga?
- Hur minskar åtgärden den identifierade risken och vilka mål har ställts upp för åtgärden?
- Hur följer man upp och mäter åtgärdens effekter?
Exempel på åtgärder som kan beviljas stöd:
- förbättring av ledningens och chefernas medvetenhet, engagemang och kunskaper inom hantering av risk för arbetsförmåga, kunskapsbaserad ledning av arbetsförmågan, strukturer och åtgärder som påverkar arbetsförmågan samt tillhörande roller och ansvarsområden
- identifiering av belastningsfaktorer i arbetet och åtgärder för att förebygga/minska dem
- kollektiva åtgärder och projekt för att minska eller eliminera risker för arbetsoförmåga bland identifierade riskgrupper.
Exempel på åtgärder som inte kan beviljas stöd:
- åtgärder inriktade på enskilda individer (t.ex. vård eller terapi)
- inköp av datasystem och licenser
- anskaffning av utrustning (t.ex. gymutrustning, skrivbord, hjälpmedel)
- verksamhet av belöningskaraktär och anställningsförmåner (t.ex. motions- och kulturförmåner, rekreationsaktiviteter)
- yrkesrelaterad coachning eller utbildning (t.ex. kollektivavtals-, språk-, projekt- och försäljningskurser)
- företagshälsovårdstjänster som arbetsgivaren är skyldig att ordna (omfattas av FPA-ersättning).
Hur mycket stöd kan man få?
Stödbeloppet kan högst uppgå till 50 % av åtgärdens totala kostnad. Varma följer upp genomförandet och åtgärdernas effekter som en del av den normala riskhanteringen för sina försäkringar.
Hur ansöker man om stöd?
Ansökan sker via Varmas Onlinetjänst
I Onlinetjänsten hittar kunderna ett planeringsverktyg dit uppgifter om åtgärderna sparas och där man kan mäta och följa deras effektivitet.
Läs mer om principerna för hantering av risker för arbetsoförmåga