Webbkursen Hur lyckas jag bäst som arbetsgivare till en personlig assistent
Med hjälp av kursen kan du utveckla din allmänna kunskap som arbetsgivare eller få hjälp med enskilda ämnen och teman som du kan möta som arbetsgivare.
Kursens fördelar
- Du får tips om hur du kan skapa en fungerande vardag tillsammans med din assistent.
- Du får konkreta verktyg för att stöda dig som arbetsgivare.
- Du får metoder att identifiera risker som kan påverka assistentens arbetsförmåga och förslag på hur du kan vara till hjälp i dessa situationer.
- Du får reflektera kring att vara en bra arbetsgivare till din assistent och en bra ledare.
För personliga assistenter kan arbetsförmågerelaterade problem och risker samt eventuell arbetsoförmåga exempelvis vara kopplade till osammanhängande vårdkedjor, svårtillgängligt stöd, problem med utkomsten, språk- och kulturrelaterade svårigheter, underanvändning av företagshälsovårdens rådgivningstjänster, arbetsgivarens bristande kompetens vad gäller arbetsgivarrollen, bristfällig introduktion av assistenter, svag hantering av problemsituationer, dynamiken mellan arbetsgivaren och assistenten samt problem med arbetsgivarens och arbetstagarens hälsa och livshantering.
Materialet hjälper till att förutse risker och hitta lösningar.
Tryck på Läs utan logga in för att komma direkt till kursinnehållet.
Alla arbetsgivarens materialer som en PDF
Webbkursen som mindre helheter
Webbkursens del 1: Inledning
Ladda ner PDF: Inledning till stödmaterialet för arbetsgivare till personliga assistenter
Webbkursens del 2: Jag som arbetsgivare
Se webbkursens del: Jag som arbetsgivare
Ladda ner PDF: Grundpelarna för att vara en bra arbetsgivare
Ladda ner PDF: Frihet och ansvar, hand i hand
Ladda ner PDF: Stöd för familjen och parförhållandet, mångkultur, närstående som assistenter
Webbkursens del 3: Personlig assistans och roller
Se webbkursens del: Personlig assistans och roller
Ladda ner PDF: Personliga assistenters arbetsfält
Ladda ner PDF: Arbetsgivarens viktigaste relationer
Webbkursens del 4: Rekrytering och introduktion
Se webbkursens del: Rekrytering och introduktion
Ladda ner PDF: Skapa en platsannons
Ladda ner PDF: En omfattande och öppen arbetsplatsintervju
Ladda ner PDF: Introduktion av assistenten
Webbkursens del 5: Ledning för en fungerande vardag
Se webbkursens del: Ledning för en fungerande vardag
Ladda ner PDF: Vad hör till en fungerande vardag?
Ladda ner PDF: Samtal om en fungerande vardag
Ladda ner PDF: Samtalsverktyget för en fungerande vardag (2 sidor)
Ladda ner PDF: Detta är ledarskap (2 sidor)
Ladda ner PDF: Aktivt dela ut arbetsuppgifter och vid behov ge vägledning i hur arbetet ska utföras
Ladda ner PDF: Vilken typ av ledare vill jag vara?
Ladda ner PDF: Feedback och tack
Webbkursens del 6: Problem och konfliktsituationer
Se webbkursens del: Problem och konfliktsituationer
Ladda ner PDF: Se till att du orkar och be om hjälp
Ladda ner PDF: Försök att identifiera de rätta varningssignalerna
Ladda ner PDF: Hur kan ni lösa problemen och gå vidare?
Ladda ner PDF: Ta upp problem till diskussion
Webbkursens del 7: En säker och hälsosam arbetsplats
Se webbkursens del: En säker och hälsosam arbetsplats
Ladda ner PDF: Identifiera riskerna för arbetsoförmåga
Ladda ner PDF: Arbetshälsa och arbetssäkerhet
Ladda ner PDF: Exempel på hur samarbetet med företagshälsovården fortskrider
Webbkursens del 8: Verktyg för att vara en bra arbetsgivare
Se webbkursens del: Verktyg för att vara en bra arbetsgivare
Ladda ner PDF: Mina tankar om att vara arbetsgivare?
Ladda ner PDF: Tips och länkar