Varmas kunder bör observera att posten till och från Varma försenas eller inte alls levereras under strejken. Eftersom strejken inte påverkar Varmas webbtjänster kan Varmas kunder sköta sina försäkrings- och pensionsärenden via dessa kanaler precis som vanligt.
Arbetsgivare och företagare
Poststrejken kan orsaka fördröjningar i leveransen av ArPL- och FöPL-fakturor i pappersformat till kunderna.
Under strejken uträttar du smidigast dina försäkringsärenden via vår e-tjänst på adressen varma.fi. Om du ännu inte har ett användarnamn till e-tjänsten, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Vi avstår att debitera dröjsmålsränta på de pappersfakturor som inte levereras till våra kunder i tid på grund av strejken.
FöPL
- Fakturorna med förfallodag i november har redan levererats till kunderna. Fakturan kan betalas precis som vanligt.
- Du kan skriva ut ett betalningsintyg och skicka meddelanden till oss via en säker förbindelse.
- Om du inväntar ett brådskande FöPL-försäkringsbeslut, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. Vi kan skicka beslutet som bilaga via e-tjänsten eller vid behov via krypterad e-post.
- Strejken påverkar inte sändningen av nät- och e-fakturor.
ArPL
- Du kan skriva ut ett betalningsintyg och skicka meddelanden till oss via en säker förbindelse.
- Om du på grund av strejken inte har fått en faktura, kontrollera och skriv vid behov ut ditt företags faktura via vår e-tjänst och betala fakturan. Du kan skriva ut dina ArPL-försäkringsfakturor och kontrollera betalningsuppgifterna via vår e-tjänst.
- Strejken påverkar inte sändningen av nät- och e-fakturor.
Privatkunder
Pensionerna betalas ut på normalt sätt och strejken påverkar inte Varmas webbtjänster.
Du kan smidigt sköta alla dina pensions- och rehabiliteringsärenden genom att logga in i Varmas e-tjänst. Via tjänsten kan du bland annat:
- ansöka om pension
- kontrollera uppgifterna om betalda pensioner och ersättningar
- bläddra bland dina beslut och dokument (du får även ett sms om elektroniska pensionsbeslut och andra dokument när du aktiverar elektroniska dokument på sidan Ändring av egna uppgifter i e-tjänsten)
- skicka oss de meddelanden och bilagor som vi behöver för att kunna behandla din pensionsansökan
Pensionsansökningar som fyllts i på FPA:s kontor levereras till Varma trots strejken.
Besvär gällande ett pensionsbeslut kan lämnas in via vår webbtjänst. På grund av strejken rekommenderar vi att du anger i besvären när du har fått beslutet.
Kontaktinformation
Vi betjänar dig
- i försäkrings-, pensions- och rehabiliteringsärenden vardagar kl. 8–17 på numret 010 192 101
- +358 10 192 101 om du ringer från utlandet
- via chatten på adressen varma.fi.