6 a kap. i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, informationshanteringslagen) trädde i kraft den 1 maj 2023. I ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (488/2023) ingår en 18 månaders övergångsperiod för sådana automatiserade beslutsförfaranden som har varit i bruk sedan lagen trädde i kraft. Enligt lagens ikraftträdandebestämmelse måste ett beslut som motsvarar ett beslut om införande enligt 28 d § i informationshanteringslagen fattas om de automatiserade beslutsförfaranden som var i bruk före lagens ikraftträdande.
Detta beslut, som motsvarar ett beslut om införande, gäller Varmas automatiserade beslutsförfarande för ikraftsättande av företagarpension enligt lagen om pension för företagare (1272/2006, FöPL), som har varit i bruk sedan ändringarna i informationshanteringslagen trädde i kraft den 1 maj 2023.
Varma fortsätter att använda det automatiserade beslutsförfarandet för ikraftsättande av FöPL-försäkringen, som har tagits i bruk innan 1 maj 2023.
Med detta beslut bekräftas att det automatiserade beslutsförfarandet för ikraftsättande av FöPL-försäkringen som Varma har infört före den 1 maj 2023 är i enlighet med förvaltningslagen (434/2003) och informationshanteringslagen.
Förutsättningar för att avgöra ärenden automatiserat
I 8 b kap. i förvaltningslagen föreskrivs om de förutsättningar som utöver vad som föreskrivs någon annanstans i lag ska vara uppfyllda för att en myndighet genom automatisk databehandling ska kunna träffa ett avgörande som avslutar behandlingen av ett ärende utan att avgörandet granskas och godkänns av en fysisk person.
Myndigheten ska på förhand göra en prövning av vilka ärenden som till sin natur är sådana att de kan avgöras automatiserat. Även Varma omfattas av bestämmelserna om automatiserade beslutsförfaranden då Varma verkställer det lagstadgade arbetspensionsskyddet.
Enligt 53 e § 2 mom. i förvaltningslagen kan ett ärende avgöras automatiserat om det i ärendet inte ingår omständigheter som enligt beslutsfattarens förhandsprövning förutsätter prövning från fall till fall eller om ärendets handläggare har genomfört en fallspecifik prövning av de omständigheter som krävs för automatiserat beslutsfattande.
Vidare föreskrivs i 53 f § i förvaltningslagen att en förutsättning för automatiserade avgöranden är att den fysiska person som avgörandet avser avgiftsfritt till alla delar får begära omprövning av avgörandet genom en omprövningsbegäran enligt 7 a kap. i förvaltningslagen eller ett jämförbart rättsmedel som behandlas hos den myndighet som har fattat beslutet eller hos en myndighet som hör till samma personuppgiftsansvarige som den beslutande myndigheten.
Varmas automatiserade förfarande för beslut om FöPL-försäkringar är uppbyggt så att ärenden som kräver expertbedömning (53 e § 2 mom. i förvaltningslagen) eller sådana situationer som av annan anledning kräver en handläggarens granskning, hanteras av en fysisk person. Detta genomförs med hjälp av s.k. uteslutningsteknik, som gör att den automatiserade processen endast omfattar sådana avgörande- och beslutssituationer som inte specifikt har uteslutits från processen. Samtliga arbetsmoment som förutsätter att ärendet prövas av en handläggare har uteslutits från automatiserad handläggning.
Automatiserat beslutsförfarande för ikraftsättande av FöPL-försäkring
Med ikraftsättande av FöPL-försäkringen avses en process där företagaren försäkras enligt FöPL. Företagaren får ett beslut där starttiden för försäkringen och den årliga FöPL-arbetsinkomsten bekräftas. Det automatiserade avgörandet av ärenden är baserat på tillämplig lag och behandlingsregler som har utarbetats enligt en förhandsbedömning.
Företagarens skyldighet att försäkra sig enligt FöPL och villkoren för försäkring regleras i FöPL 1, 3 och 4 §. Försäkringens utfärdande och starttidpunkt regleras i FöPL 111 §.
Enligt FöPL 112 § 1 moment fastställer pensionsanstalten en årlig arbetsinkomst som motsvarar företagarens arbetsinsats när försäkringen börjar. Arbetsinkomsten är den lön som skäligen bör betalas, om en person med motsvarande yrkesskicklighet avlönas att utföra företagarens företagarverksamhet, eller den ersättning som annars kan anses i genomsnitt motsvara nämnda arbete. Enligt paragrafens 2 mom. fastställs arbetsinkomsten utifrån en samlad bedömning. Vid fastställande av arbetsinkomsten betraktas som ovan avsedd lön och ersättning medianlönen för dem som arbetar heltid i den aktuella branschen inom den privata sektorn. Dessutom beaktas andra uppgifter som beskriver storleken på företagarens arbetsinsats, företagarverksamhetens omfattning, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats.
FöPL-inkomsten fastställs som en del av ikraftsättandet av försäkringen med hjälp av Pensionsskyddscentralens (PSC) beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst som hjälpmedel för att fastställa arbetsinkomsten. Beräkningstjänsten genererar en rekommenderad arbetsinkomst baserad på bransch- och omsättningsinformationen som företagaren har angett i sin ansökan om ändring av arbetsinkomst, samt en marginal på +/- 30 % baserat på medianlönen inom branschen. Beräkningen av den rekommenderade arbetsinkomsten och de tillämpade uppgifterna i beräkningen beskrivs i PSC:s tillämpningsanvisning Beräkningsformeln för FöPL-arbetsinkomstrekommendationens bakgrundsberäkningstjänst.
Enligt FöPL 112 § kräver fastställandet av arbetsinkomsten en helhetsbedömning. Eftersom PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst används som hjälpmedel för att fastställa företagarens arbetsinkomst, fastställs företagarens arbetsinkomst i praktiken alltid på samma sätt enligt beräkningsverktygets grunduppgifter, ifall företagaren inte presenterar andra tilläggsuppgifter som påverkar arbetsinkomsten. Med hjälp av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst definieras arbetsinkomsten för företagare som bedriver verksamhet av en viss omfattning inom en viss bransch på enhetliga grunder i alla pensionsanstalter. Med arbetsinkomstrekommendationens marginal försöker man beakta medianlönen i företagarens bransch och omfattningen av företagarverksamheten, samt även andra uppgifter som nämns i lagen och som beskriver storleken på företagarens arbetsinsats, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats. Om den arbetsinkomst som företagaren ansöker om ligger inom marginalen för inkomstrekommendationen som beräkningstjänsten ger och företagaren inte presenterar andra uppgifter som påverkar arbetsinkomsten som är hinder för automatiserat beslutsfattande, omfattar avgörandet enligt Varma inte några omständigheter som kräver prövning från fall till fall.
Enligt FöPL 111 § 2 moment börjar försäkringen från och med starten av den företagarverksamhet som avses i FöPL, men försäkringen ges inte retroaktivt för en längre tid än för det pågående kalenderåret och de tre närmast föregående kalenderåren. Enligt FöPL 109 § 1 moment är företagaren skyldig att teckna en FöPL-försäkring från och med starten av den företagarverksamhet som avses i FöPL. Enligt Varmas bedömning kräver bekräftelsen av försäkringens startdatum därför i princip inte en prövning från fall till fall.
Försäkringsansökan avgörs automatiserat i situationer där försäkringen kan sättas i kraft enligt företagarens ansökan; och där företagarens begärda arbetsinkomst ligger inom marginalen för arbetsinkomstrekommendationen som ges av PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst; och där det inte finns andra omständigheter som enligt beslutsfattarens förhandsbedömning kräver en bedömning från fall till fall eller utredning av en fysisk person.
I det automatiserade beslutsförfarandet fattas beslut baserat på uppgifterna i försäkringsansökan, uppgifter från bakgrundssystem och register, förutsättningarna för beviljande enligt lag samt den rekommendationen från PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst. Om företagaren som grund för sin försäkring ansöker om en arbetsinkomst som avviker från rekommendationen som ges av PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst baserat på de angivna uppgifterna, kommer ansökan att behandlas av en fysisk person. Bedömning från fall till fall krävs också i vissa situationer där ytterligare utredningar behövs baserat på de uppgifter som lämnats in i ansökan eller som framgår av registren. I dessa situationer skickas ansökan till behandling av en fysisk person.
Företagaren får till alla delar begära omprövning av beslutet avgiftsfritt genom en omprövningsbegäran enligt 7 a kap. i förvaltningslagen. För beslut om ikraftsättande av FöPL-försäkring kan ändring sökas enligt 10 kap. i FöPL.
- Behandlingsregler för automatiserat beslutsförfarande gällande ikraftsättande av FöPL-försäkring inom Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma
- Uppgiftsfördelning och beslutsfattande
- Kvalitetskontroll, kvalitetssäkring och hantering av felsituationer
- Dataskydds- och datasäkerhetsbeskrivning
- Beskrivning av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst (Pensionsskyddscentralen)
- Förvaltningslagen (434/2003)
- Lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019)
- Lagen om ändring av lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (488/2023)
- Lagen om pension för företagare (1272/2006)
Beslutsförfarandet har tagits i bruk innan 6 a kap. i informationshanteringslagen trädde i kraft den 1 maj 2023.
Detta beslut, som motsvarar ett beslut om införande av ett befintligt automatiserat beslutsförfarande som har varit i bruk innan den 1 maj 2023, har fattats den 26 september 2024.
Detta beslut, som motsvarar ett beslut om införande av ett befintligt automatiserat beslutsförfarande, har fattats av ledningsgruppen för Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varmas försäkringstjänster. Försäkringstjänsternas ansvariga direktör är Pasi Mustonen.
För ytterligare uppgifter om Varmas automatiserade beslutsförfarande för FöPL-försäkringsbeslut, kontakta direktören för försäkringstjänster Riikka Nivus, tfn 010 192 100 (växel) eller fornamn.efternamn(at)varma.fi.
Varmas beslut och pressmeddelanden angående automatiserade beslutsförfaranden är offentligt tillgängliga på Varmas webbplats varma.fi.