Beslut om införande: Justering av FöPL-arbetsinkomsten

6 a kap. i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, informationshanteringslagen) trädde i kraft den 1 maj 2023. I ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (488/2023) ingår en 18 månaders övergångsperiod för sådana automatiserade beslutsförfaranden som har varit i bruk sedan lagen trädde i kraft. Enligt lagens ikraftträdandebestämmelse måste ett beslut som motsvarar ett beslut om införande enligt 28 d § i informationshanteringslagen fattas om de automatiserade beslutsförfaranden som var i bruk före lagens ikraftträdande.

Detta beslut, som motsvarar ett beslut om införande, gäller Varmas automatiserade beslutsförfarande för justering av FöPL-arbetsinkomst enligt lagen om pension för företagare (1272/2006, FöPL), där beslutsförfarandet har varit i bruk som en del av det automatiserade beslutsförfarandet för FöPL-försäkringar innan ändringarna i informationshanteringslagen trädde i kraft den 1 maj 2023.

Varma fortsätter med det automatiserade beslutsförfarandet för justering av FöPL-arbetsinkomsten, som har tagits i bruk innan den 1 maj 2023.

Med detta beslut bekräftas att det automatiserade beslutsförfarandet för justering av FöPL-arbetsinkomsten som Varma har infört före den 1 maj 2023 är i enlighet med förvaltningslagen (434/2003) och informationshanteringslagen.

Förutsättningar för att avgöra ärenden automatiserat

I 8 b kap. i förvaltningslagen föreskrivs om de förutsättningar som utöver vad som föreskrivs någon annanstans i lag ska vara uppfyllda för att en myndighet genom automatisk databehandling ska kunna träffa ett avgörande som avslutar behandlingen av ett ärende utan att avgörandet granskas och godkänns av en fysisk person.

Myndigheten ska på förhand göra en prövning av vilka ärenden som till sin natur är sådana att de kan avgöras automatiserat. Även Varma omfattas av bestämmelserna om automatiserade beslutsförfaranden då Varma verkställer det lagstadgade arbetspensionsskyddet.

Enligt 53 e § 2 mom. i förvaltningslagen kan ett ärende avgöras automatiserat om det i ärendet inte ingår omständigheter som enligt beslutsfattarens förhandsprövning förutsätter prövning från fall till fall eller om ärendets handläggare har genomfört en fallspecifik prövning av de omständigheter som krävs för automatiserat beslutsfattande.

Vidare föreskrivs i 53 f § i förvaltningslagen att en förutsättning för automatiserade avgöranden är att den fysiska person som avgörandet avser avgiftsfritt till alla delar får begära omprövning av avgörandet genom en omprövningsbegäran enligt 7 a kap. i förvaltningslagen eller ett jämförbart rättsmedel som behandlas hos den myndighet som har fattat beslutet eller hos en myndighet som hör till samma personuppgiftsansvarige som den beslutande myndigheten.

Varmas automatiserade förfarande för beslut om FöPL-försäkringar är uppbyggt så att ärenden som kräver expertbedömning (53 e § 2 mom. i förvaltningslagen) eller sådana situationer som av annan anledning kräver en handläggarens granskning, hanteras av en fysisk person. Detta genomförs med hjälp av s.k. uteslutningsteknik, som gör att den automatiserade processen endast omfattar sådana avgörande- och beslutssituationer som inte specifikt har uteslutits från processen. Samtliga arbetsmoment som förutsätter att ärendet prövas av en handläggare har uteslutits från automatiserad handläggning.

Automatiserat beslutsförfarande för justering av FöPL-arbetsinkomsten

Med justering av FöPL-arbetsinkomsten avses processen där en företagares tidigare fastställda arbetsinkomst granskas på Varmas initiativ vart tredje år och en ny arbetsinkomst fastställs för företagaren enligt FöPL 112 a §. Det automatiserade avgörandet av ärenden är baserat på tillämplig lag och behandlingsregler som har utarbetats enligt en förhandsbedömning.

Enligt FöPL 112 § 1 mom. är arbetsinkomsten för en företagare den lön som skäligen bör betalas, om en person med motsvarande yrkesskicklighet avlönas att utföra hans eller hennes företagarverksamhet, eller den ersättning som annars kan anses i genomsnitt motsvara nämnda arbete. Enligt paragrafens 2 mom. fastställs arbetsinkomsten utifrån en samlad bedömning. Vid fastställande av arbetsinkomsten betraktas som ovan avsedd lön och ersättning medianlönen för dem som arbetar heltid i den aktuella branschen inom den privata sektorn. Dessutom beaktas andra uppgifter som beskriver storleken på företagarens arbetsinsats, företagarverksamhetens omfattning, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats.

Enligt FöPL 112 a § 2 mom. ska pensionsanstalten justera den arbetsinkomst som tidigare fastställts för företagaren vart tredje år genom att ge företagaren ett skriftligt förslag om en ny arbetsinkomst baserat på de uppgifter som finns tillgängliga enligt 112 § 2 mom. I arbetsprocessen för justeringen av FöPL-arbetsinkomsten tillämpas därmed samma principer för fastställande av arbetsinkomsten som vid fastställande av företagarens arbetsinkomst i samband med behandlingen av försäkringsansökan eller ändringsansökan om arbetsinkomst på företagarens initiativ.

I processen för justering av FöPL-arbetsinkomsten används Pensionsskyddscentralens (PSC) beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst som hjälpmedel för att bestämma arbetsinkomsten. Beräkningstjänsten ger en rekommenderad arbetsinkomst för företagaren baserad på medianlönen inom branschen och en marginal på +/-30 % i båda riktningarna. Beräkningen av den rekommenderade arbetsinkomsten och de tillämpade uppgifterna i beräkningen beskrivs detaljerat i Pensionsskyddscentralens (PSC) tillämpningsanvisning Beräkningsformeln för beräkningstjänsten för rekommenderad FöPL-arbetsinkomst.

Enligt FöPL 112 § kräver fastställandet av arbetsinkomsten en helhetsbedömning. Eftersom PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst används som hjälpmedel för att fastställa företagarens arbetsinkomst, fastställs företagarens arbetsinkomst i praktiken alltid dock på samma sätt enligt beräkningsverktygets grunduppgifter, ifall företagaren inte presenterar andra tilläggsuppgifter som påverkar arbetsinkomsten. Med hjälp av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst definieras arbetsinkomsten för företagare som bedriver verksamhet av en viss omfattning inom en viss bransch på enhetliga grunder i alla pensionsanstalter. Med arbetsinkomstrekommendationens marginal försöker man beakta medianlönen i företagarens bransch och omfattningen av företagarverksamheten, samt även andra uppgifter som nämns i lagen och som beskriver storleken på företagarens arbetsinsats, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats.

Företagarens arbetsinkomst kontrolleras i ett automatiserat beslutsförfarande efter att företagaren har hörts, om företagaren inte presenterar en utredning om faktorer som påverkar arbetsinkomsten under hörandet och har godkänt den föreslagna arbetsinkomsten; eller om företagaren under hörandet har meddelat att hen höjer sin arbetsinkomst till arbetsinkomstnivån som rekommenderas av PCS:s beräkningstjänst eller inom dess marginal; eller om företagaren inte svarar på hörandet angående justeringen av arbetsinkomsten. I de ovan beskrivna situationerna har Varma bedömt att det inte ingår några omständigheter som kräver en bedömning från fall till fall för att fastställa arbetsinkomsten, och ärendet kan lösas genom automatiserat beslutsförfarande om det inte av andra skäl hänvisas till behandling av en fysisk person.

Företagaren får till alla delar begära omprövning av beslutet avgiftsfritt genom en omprövningsbegäran enligt 7 a kap. i förvaltningslagen. För beslut om justering av FöPL-försäkringens arbetsinkomst kan ändring sökas enligt 10 kap. i FöPL.

  • Behandlingsregler för automatiserat beslutsförfarande gällande justering av FöPL-arbetsinkomsten inom Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma
  • Uppgiftsfördelning och beslutsfattande
  • Kvalitetskontroll, kvalitetssäkring och hantering av felsituationer
  • Dataskydds- och datasäkerhetsbeskrivning
  • Beskrivning av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst (Pensionsskyddscentralen)
  • Förvaltningslagen (434/2003)
  • Lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019)
  • Lagen om ändring av lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (488/2023)
  • Lagen om pension för företagare (1272/2006)
  • Lagen om ändring av lagen om pension för företagare (1157/2022)

Beslutsförfarandet har tagits i bruk innan 6 a kap. i informationshanteringslagen trädde i kraft den 1 maj 2023.

Detta beslut, som motsvarar ett beslut om införande av ett befintligt automatiserat beslutsförfarande som har varit i bruk innan den 1 maj 2023, har fattats den 26 september 2024.

Detta beslut, som motsvarar ett beslut om införande av ett befintligt automatiserat beslutsförfarande, har fattats av ledningsgruppen för Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varmas försäkringstjänster. Försäkringstjänsternas ansvariga direktör är Pasi Mustonen.

För ytterligare uppgifter om Varmas automatiserade beslutsförfarande för FöPL-försäkringsbeslut, kontakta direktören för försäkringstjänster Riikka Nivus, tfn 010 192 100 (växel) eller fornamn.efternamn(at)varma.fi.

Varmas beslut och pressmeddelanden angående automatiserade beslutsförfaranden är offentligt tillgängliga på Varmas webbplats varma.fi.