Tillgänglighetsutlåtande
Vårt mål är att se till att vår onlinetjänst uppfyller tillgänglighetskraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019). Vi har själva granskat onlinetjänstens tillgänglighet. Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med kommunikations- och tillgänglighetsexperter.
Onlinetjänsten uppfyller tillgänglighetskraven till största del och innehåller inga kritiska tillgänglighetsbrister. Förbättringar pågår och kommer att slutföras i slutet av 2024.
En del av pdf-filerna på webbplatsen uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven till alla delar. Arbetet med att tillgänglighetsanpassa dessa filer fortsätter och väntas bli klart 2023–2024. Tillgänglighetskraven gäller inte dokument som publicerats före 23.9.2018, förutom om dessa dokument är nödvändiga för att slutföra pågående ärenden eller om dokumentet i övrigt spelar en viktig roll för användaren.
Om du behöver information som inte finns i tjänsten i tillgänglig form för ett personligt ärende, vänligen kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via sidan Meddelanden i onlinetjänsten, skicka ett skyddat e-postmeddelande eller ring vår kundtjänst på 010 192 101.
Skicka gärna respons om du upptäcker tillgänglighetsproblem. Du kan skicka allmänna synpunkter kring webbplatsens tillgänglighet tills oss via ett webbformulär. Skicka inte personliga frågor med webbformuläret.
Vi svarar inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du lämna in en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns det beskrivet hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
webbtillganglighet(at)rfv.fi
Telefonnummer 0295 016 000 (växeln)