Under driftavbrottet är alla de onlinetjänster ur bruk. Driftavbrottet påverkar även behandlingen av pensions- och rehabiliteringsansökningar. Om möjligt är det bra att sköta pensionsärenden före driftavbrottet. Läs mer om driftavbrottet.

Anvisningar för driftavbrottet

Det är ett driftavbrott i tjänsterna för privatkunder i Varma Onlinetjänst torsdag 16.1 kl. 15–onsdag 29.1. Vi beklagar besväret som driftavbrottet orsakar. På denna sida har vi sammanställt anvisningar för hur du kan sköta dina pensionsärenden under driftavbrottet.

Driftavbrottet påverkar våra tjänster i stor utsträckning

Ett driftavbrott planeras i vår onlinetjänst.

  • Det går inte att logga in i Varma Onlinetjänst efter torsdag 16.1 kl. 15. Tjänsten stängs helt kl. 15.30.
  • Varma Onlinetjänst kan användas igen torsdag 30.1.

Under driftavbrottet är alla onlinetjänster för privatkunder ur bruk. Driftavbrottet påverkar inte tjänsterna för företagarnas FöPL-försäkringar eller tjänsterna för arbetsgivare. De kan användas som vanligt i onlinetjänsten.

Sköt om dina ärenden i Varma Onlinetjänst i god tid före driftavbrottet

  • Om du är i yrkesinriktad rehabilitering, fyll i studieanmälan och reseräkningen genast i början av januari.
  • Om du skickar ett meddelande i Varma Onlinetjänst senast 13.1 strävar vi efter att svara på det innan driftavbrottet börjar. Om du skickar ett meddelande efter detta, svarar vi på det efter driftavbrottet.
  • Meddela ändringar av kontonummer och höjningar av skatteprocenten för pensionen i februari i Varma Onlinetjänst senast 14.1 kl. 12.
  • Du kan göra pensionskalkyler och fylla i en pensions- eller rehabiliteringsansökan i Varma Onlinetjänst före 16.1 kl. 15.30.

Beslut och överklagande

Alla beslut som fattas under tiden 9.12.2024–31.1.2025 skickas per post till personer som ansöker om yrkesinriktad rehabilitering och pension. De sparas även i det elektroniska arkivet för dem som valt en elektronisk kundkommunikation. Besluten i det elektroniska arkivet kan inte läsas under avbrottstiden.

Under driftavbrottet är det inte möjligt att söka ändring elektroniskt i vår onlinetjänst. En anvisning för ändringssökande (besvärsanvisning) med närmare information om hur du anför besvär har bifogats till beslutet.

Läs på sidan Ändringssökande hur du kan skicka in besvärshandlingar under driftavbrottet.

Pensionstagarens ärenden under driftavbrottet

Du kan sköta dina pensionsärenden i Varma Onlinetjänst fram till 16.1 kl. 15.

Om du vill höja din skatteprocent för den pension som utbetalas 3.2, ska du meddela om höjningen senast 14.1.2025 kl. 12, så att den hinner beaktas vid utbetalningen av februaripensionen. Du kan höja din skatteprocent i Varma Onlinetjänst eller beställa ett nytt skattekort hos Skatteförvaltningen.

Under driftavbrottet, när Varma Onlinetjänst inte är tillgänglig, kan du beställa ett nytt skattekort för din pension hos Skatteförvaltningen om du vill göra ändringar i din skatteprocent. Skattekort som kommer till Varma under driftavbrottet beaktas i den pension som utbetalas 3.3. Om för mycket skatt har innehållits på februaripensionen återbetalar vi beloppet så snart som möjligt efter att underhållsavbrottet är över.

Logga in på MinSkatt för att beställa ett skattekort

Om du vill ändra kontonumret som pensionen betalas ut till 3.2.2025, gör en kontonummerändring i Varma Onlinetjänst senast 14.1.2025 kl.12.

Under driftavbrottet kan du skicka en undertecknad anmälan om ändring av kontonummer via skyddad e-post. Du kan ta en bild av anmälan och skicka den via skyddad e-post.

Så här skickar du ett skyddat e-postmeddelande.

Om ditt ärende inte är brådskande kan du vänta tills avbrottet är över och få ett pensionsintyg utskrivet via Varma Onlinetjänst. Via onlinetjänsten får du intyget på finska, svenska och engelska.

Om du behöver ett pensionsintyg brådskande till exempel för banken eller FPA kan du begära det vardagar kl. 9–15 på numret 010 192 068. Observera att vi skickar intyget till dig per post.

Om du beställer arbetspensionskortet per telefon får du det hemskickat om cirka 4 veckor. När vår onlinetjänst öppnar 30.1 får du arbetspensionskortet i PDF-format eller så kan du beställa ett nytt arbetspensionskort via onlinetjänsten.

Om du är pensionerad ser du nästa utbetalningsdag för pensionen i kalendern över betalningsdagar.

Under avbrottet ser du din inkomstgräns i pensionsbeslutet eller så kan du ringa numret 010 192 100 och fråga om din inkomstgräns per telefon.

Under avbrottstiden kan du inte se dokumenten i det elektroniska arkivet.

Våra kunder som får ett pensions- eller rehabiliteringsbeslut under tiden 9.12.2024–31.1.2025 får också besluten per post. Även om du har valt elektronisk kundkommunikation får du ditt beslut även per post. Beslutet sparas också i det elektroniska arkivet som du har tillgång till igen efter driftavbrottet.

Om en pensionstagare avlider under driftavbrottet kan du anmäla dödsfallet till Varma per telefon. Vår telefontjänst betjänar vardagar kl. 9–15 på numret 010 192 100.

Vill du kontrollera ditt arbetspensionsutdrag eller göra en uppskattning av din kommande pension?

Du kan se ditt arbetspensionsutdrag och uppskatta din framtida pension i Varma Onlinetjänst fram till 16.1 kl. 15.

Du ser ditt pensionsutdrag omedelbart i Varma Onlinetjänst när vår e-tjänst öppnar 30.1. Kontakta vår kundtjänst om ditt ärende är brådskande. Vår kundtjänst betjänar på numret 010 192 100 vardagar kl. 9–15.

Du får en beräkning av pensionsbeloppet i Varma Onlinetjänst när vår e-tjänst öppnar 30.1. Kontakta vår kundtjänst om ditt ärende är brådskande. Vår kundtjänst betjänar på numret 010 192 100 vardagar kl. 9–15.

Yrkesinriktad rehabilitering

Om du redan har fått ett beslut om din rätt till yrkesinriktad rehabilitering kan du kontakta din rehabiliteringsexpert direkt per telefon. Om du inte känner till din rehabiliteringsexperts nummer kan du ringa vår telefontjänst som betjänar dig vardagar kl. 9–15 på numret 010 192 100.

Du kan fylla i studieanmälan och ansöka om ersättning för rehabiliteringskostnader genast i början av januari. Vår behandling kan bli överbelastad, så förbered dig också på en längre behandlingstid än normalt.

Under driftavbrottet kan du tyvärr inte ansöka om ersättning för rehabiliteringskostnader, dvs. göra en reseräkning eller fylla i en studieanmälan. Vänta tills avbrottet är över och ansök sedan om kostnadsersättningar.