Överföring av pension till utländskt konto
Om du vill kan pensionen överföras till ditt utländska konto. Om pensionen betalas till ett utländskt konto, betalar vi pensionen i mållandets valuta. Om du vill att pensionen ska betalas i euro, kan du meddela oss om det på sidan Meddelanden och dokument i onlinetjänsten eller med ett skyddat e-postmeddelande.
För överföringen behöver vi ditt internationella IBAN-kontonummer och BIC-eller SWIFT-koden för din bank. Du får dem från banken i ditt bosättningsland.
Anmälning av nytt kontonummer
Du kan ändra ditt kontonummer själv via vår onlinetjänst (du behöver finländska nätbankskoder eller mobilcertifikat för att logga in) eller skicka uppgifterna till oss per post.
Du kan skriva ut och posta blanketten nedan till Varma, eller skicka den till oss med skyddad e-post. Ange ditt kontonummer i IBAN-format samt din SWIFT/BIC-kod och underteckna din anmälan. Kontouppgifterna kan inte ändras per telefon eller e-post eftersom en anmälan om ändring av kontouppgifter måste ha pensionstagarens underskrift.
Din bank kan ta ut en avgift för att sätta in pensionen på ditt konto
Varma betalar alltid ut pensioner till utlandet via en finländsk bank. Banken överför vanligen pensionen till utlandet i det mottagande landets valuta. Om pensionen betalas till ett land utanför EU- och EES-området uppbär den finländska banken en överföringsavgift som dras av från pensionen. Den utländska mottagarbanken kan dock uppbära en avgift för pensionen även när den betalas ut till ett EU- eller EES-land. Hör dig för direkt hos din bank om vilka kostnader som kan vara aktuella.