Ansök om ändring av arbetsinkomsten i Varma Onlinetjänst
Du ansökar enkelt om ändring av arbetsinkomst i Varma Onlinetjänst. Ändringsansökan finns under Försäkringar > Försäkringsuppgifter > Ansök om ändring av din FöPL-arbetsinkomst. Vid behov begär vi tilläggsuppgifter av dig.
Du kan logga in i tjänsten med dina personliga nätbankskoder.
Vi tar upp din ansökan till behandling och ber om tilläggsuppgifter vid behov. Vi fastställer din arbetsinkomst och skickar ett beslut.
Läs mer om arbetsinkomsten och uppskattning av den
Bedöm med FöPL-räknaren vilken inverkan arbetsinkomsten har på avgifter och den sociala tryggheten
Hur lång tid tar behandlingen av min ansökan?
Handläggningstiden för en ansökan beror på många saker. En ändring av FöPL-arbetsinkomsten förutsätter alltid prövning enligt lagen. Det är vår uppgift att se till att din FöPL-arbetsinkomst motsvarar värdet på din arbetsinsats. Vi behandlar ansökningar i den ordning de kommer in och gör vårt bästa för alla beslut ska fattas så snabbt som möjligt.
Handläggningstiden påverkas exempelvis av följande saker:
- Vi behandlar alla ansökningar i den ordning de kommer in. Ibland får vi ett stort antal ansökningar under en kort tid och då kan det tyvärr ta lite mer tid.
- Ibland behöver vi begära tilläggsuppgifter av dig om din företagsverksamhet och ditt arbete för att kunna fatta ett beslut. Läs mer om vilka uppgifter vi kan behöva av dig.
- Alla våra beslut är överklagbara. Tiden för sökande av ändringen är 30 dagar från att du fått beslutet. Under dessa 30 dagar kan vi inte fatta ett nytt beslut i ditt ärende. Om du alltså nyligen fått ett beslut av oss måste du vänta tills tiden för sökande av ändring har gått ut innan du kan få ett nytt beslut av oss.
- Om du sökt om omprövning eller överklagat ett tidigare beslut måste vi först behandla det innan vi kan fatta ett nytt beslut. Vi kan inte fatta ett nytt beslut om du sökt ändring genom besvär hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden innan behandlingen där är slutförd.
Varför föreslår ni en annan arbetsinkomst än den jag sökt?
Det är vår uppgift att se till att din FöPL-arbetsinkomst motsvarar värdet på din arbetsinsats. Om din befintliga eller ansökta arbetsinkomst enligt uppgifterna du lämnat inte motsvarar värdet på din arbetsinsats föreslår vi en arbetsinkomst för dig som gör det enligt lagen och tillämpningsanvisningarna från Pensionsskyddscentralen. Läs mer om hur arbetsinkomsten fastställs.