Fiksuruoan toimitusjohtaja: “Mitä isommaksi kasvamme, sitä enemmän voimme tehdä hyvää”

Fiksu Ruoka Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Juhani Järvensivu kantaa Fiksuruoka-laatikkoa
Autotallista alkunsa saanut hävikkiruokaverkkokauppa ponnistaa kohti kansainvälisiä markkinoita. Vastuullisuus on kantavana ajatuksena koko yrityksen toiminnassa, mutta miten vastuullisuudesta syntyy kilpailuetua?

Vastuullisuus on kantavana ajatuksena koko Fiksu Ruoka Oy:n toiminnassa. Yritys on tiiviisti mukana kahdessa tämän hetken kiinnostavassa trendissä – ruokahävikin vähentämisessä ja ruoan verkkokaupan kasvussa. Ruokahävikin vähentäminen on yrityksen tarinan alku ja juuri, missio ja syy olla olemassa.

Vuonna 2016 perustettu Fiksuruoka.fi-verkkokauppa on kasvanut viiden vuoden aikana huimasti Suomessa. Korona antoi kunnon sysäyksen kasvulle; vuonna 2020 yritys triplasi liikevaihdon alle 4 miljoonasta 12 miljoonaan euroon.

– Korona tarjosi meille tilaisuuden kasvattaa asiakaskuntaa isosti, kun palvelusta tuli kertaheitolla relevantimpi suomalaisille. Kasvu on jatkunut sen jälkeen, kertoo Fiksu Ruoka Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Juhani Järvensivu.

Fiksu Ruoka Oy on mielenkiintoisessa vaiheessa. Vuonna 2021 yritys sai matkaansa ison pääomasijoittajan, jonka rahoituksen turvin yritys otti keväällä 2022 ensimmäisen askeleen kansainvälisillä markkinoilla avatessaan Foodello-verkkokaupan Hollannissa. Yritys työllistää nyt eri rooleissa liki 50 ammattilaista, joista seitsemän Hollannissa.

Kaikki alkoi autotallista

Keväällä 2017 Järvensivu oli toisen vuosikurssin tuotantotalouden opiskelija Aalto-yliopistossa. Sattuman kautta hänestä kuitenkin tuli suoraan koulun penkiltä yrittäjä ja toimitusjohtaja. Kunnia yritysideasta kuuluu Fiksuruoan perustajalle, pitkän uran logistiikka-alalla tehneelle Richard Lindroosille. Hän oli nähnyt aitiopaikalta, miten alalla kuin alalla toimitusketjun eri vaiheissa syntyy ylijäämää. Niin kauppojen, maahantuojan kuin valmistajankin on pakko varmistaa toimitusvarmuus. Tavaraa on oltava vähän enemmän kuin mitä pystyy myymään, ettei tarvitse myydä ei-oota.

– Kun joka vaiheessa toimitusketjua on pieni varmuusbufferi, jotta tavaraa riittää, syntyy ylijäämää. Elintarvikepuolella ongelma korostuu, koska tuotteissa on parasta ennen -päiväykset ja tuotteet vanhenevat, Järvensivu kertoo.

Alkuun verkkokauppa oli pientä pilotointia. Yrityksen varasto oli Lindroosin autotallissa ja tilauksia tuli pari päivässä. Kun Järvensivu tuli mukaan keväällä 2017, varasto ulkoistettiin, toimittajia alettiin käydä läpi ja digimainontaa lisättiin. Noin vuoden ajan Järvensivu oli ainoa täysipäiväinen työntekijä, joka teki kaikkea ostoista markkinointiin, asiakaspalveluun, varastojen kilpailutukseen ja rahoitukseen. Vuosien varrella hänen roolinsa on muuttunut.

– Nykyään meillä on minua paljon paremmat tyypit joka roolissa kehittämässä ja vastuussa, ja itse sparraan enemmän taustalla.

Vastuullisuus kaiken ytimessä

Koko Fiksuruoan liiketoiminta-ajatus perustuu vastuullisuuteen. Yrityksen tavoitteena on vähentää verkkokaupan avulla tukkuketjujen ruokahävikin ja hukkavirtojen määrää. Samalla myös kuluttajat saavat laajan valikoiman edullista ruokaa ja käyttötavaraa sekä mahdollisuuden osallistua hävikin vähentämiseen.

– Tällä hetkellä olemme vähentäneet reilu kuusi miljoonaa kiloa ruokahävikkiä pelkästään Suomessa, joten toiminnallamme on selvä ympäristövaikutus, Järvensivu kertoo.

Vastuullisuus ja tavoite vähentää hävikkiä näkyy kaikessa toiminnassa ja päätöksenteossa. Varastot myydään pois vaikka tappiolla eikä mitään heitetä roskiin. Päästöt kompensoidaan suojelemalla suomalaista metsää. Pakkausmateriaalit minimoidaan ja niiden on oltava täysin kierrätettäviä. Yritys on myös aktiivinen ruokahävikistä viestijä ja puolestapuhuja mediassa. Vastuullisuus on Fiksuruoalle kilpailuetu monelta kantilta.

– Vastuullisuus auttaa tiimin rakentamisessa, koska valtaosa meillä työskentelevistä on halunnut juuri meille töihin. He haluavat merkityksellisen työn, jossa pääsee tekemään hyvää. Myös tavarantoimittajat haluavat tehdä yhteistyötä, koska meillä on siisti konsepti ja heillekin on tärkeää vähentää hävikkiä ja päästä omiin vastuullisuustavoitteisiin, Järvensivu listaa.

Mielenkiintoista Fiksuruoan toiminnassa on se, että mitä enemmän yritys myy, sitä enemmän se voi auttaa tavarantoimittajia vähentämään hävikkiä. Järvensivun mukaan yrityksen liiketoimintakonsepti on kiinnostava myös rahoittajille lupaavien kasvulukujen ja hyvää tekevän vaikutuksen takia.

– Mitä isommaksi kasvamme, sitä enemmän voimme tehdä hyvää.

Fiksu Ruoka Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Juhani Järvensivu

Fiksuruoan toimitusjohtajan ja yrittäjän Juhani Järvensivun mukaan vastuullisuus näkyy kaikissa yrityksen päätöksissä, myös työeläkeyhtiön valinnassa.

Tiimi on tärkein onnistuminen

Huimasta liikevaihdon kasvusta ja uuden markkinan avaamisesta huolimatta yrityksen kovin onnistuminen on ollut Järvensivun mukaan tiimin rakentaminen. Innokkaat ja kehittämishaluiset työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara, sillä kaikki aikaansaannokset ovat tiimin ansiota.

Järvensivu kertoo, että vastuullisuus näkyy kaikissa tehdyissä päätöksissä, myös työeläkeyhtiön valinnassa. Fiksu Ruoka Oy vaihtoikin Varman asiakkaaksi vuoden 2022 alussa.

– Haluamme ajatella vastuullisuutta myös vähän laajemmin. Meille on tärkeää, että saamme kumppaneiltamme tukea henkilöstön hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtimiseen.

Käytännön arjessa henkilöstön jaksamisesta huolehditaan muun muassa esimiehen ja alaisen välisissä keskusteluissa, joissa tarkastellaan työkuormaa.

– Olemme kasvuyhtiö, jolla on tosi kovat tavoitteet ja vauhti, ja jatkuvasti enemmän tekemistä kuin pystymme tekemään. Tiiminvetäjät ja johto auttavat tiimiläisiä priorisoimaan, jotta keskitymme oikeisiin asioihin, työkuorma pysyy hallittavana ja kaikki voivat meidän firmassa hyvin henkisesti ja fyysisesti, Järvensivu kertoo.

Vapaus ja vastuu tehdä päätöksiä

Fiksuruoan kulttuurin tärkein kulmakivi on Järvensivun mukaan omistajuus. Se tarkoittaa sitä, että jokaiselle työntekijälle annetaan vastuu viedä asioita eteenpäin ja kehittää oma-aloitteisesti parhaaksi katsomalla tavalla.

– Uskomme siihen, että päätöksenteon pitää olla siellä, missä tekeminen tapahtuu. Päätösvalta on mahdollisimman pitkälle tekijöillä. Näin työntekijätkin ovat innostuneempia ja pääsemme parhaaseen lopputulokseen, Järvensivu kertoo.

Fiksuruoka haluaa hioa jatkuvasti prosesseja ja kehittyä organisaationa sekä mahdollistaa työntekijöille jatkuva ja nopea oppiminen. Koko organisaatio on myös mukana kehityksessä, strategian työstämisessä ja testauksessa.

– Haluamme olla paras mahdollinen oppimispaikka meidän tiimiläisille, jotta he haluavat pysyä meillä töissä ja pääsevät kasvamaan firman mukana isompiin vastuihin.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä