Jos et pysty hoitamaan YEL- tai TyEL-laskua ajallaan eräpäivään mennessä, älä jää yksin murehtimaan. Voit tarvittaessa hakea meiltä lisää maksuaikaa siten, että ensimmäinen laskun maksupäivä on 30 päivän sisällä.
Ota siis rohkeasti yhteyttä Varman asiakaspalveluun tai hae lisää maksuaikaa Varma Asioinnissa.
Miksi maksuaikaa kannattaa hakea?
Maksuajan hakeminen kannattaa, sillä kun haet maksuaikaa hyvissä ajoin ennen laskun erääntymistä, vältät maksumuistutuksen, jonka lähettämisestä perimme 40 euron perintäkulun. Kun haet lisää maksuaikaa, maksat pidentyneestä maksuajasta kaupallisiin sopimuksiin tarkoitettua viivästyskorkoa.
Miten haen lisää maksuaikaa YEL-laskulle?
Voit hakea lisää maksuaikaa yrittäjän eläkevakuutusmaksuille Varma Asioinnissa, kun seuraat seuraavia ohjeita:
- Kirjaudu Varma Asiointiin.
- Siirry kohtaan YEL-vakuutus > Laskut > Hae maksuaikaa laskuillesi.
- Valitse laskut, joille haluat pyytää lisää maksuaikaa, ensimmäinen maksupäivä ja maksuerien määrä. Ensimmäisen maksupäivän tulee olla 30 päivän sisällä.
- Tarkista tiedot ja lähetä maksuaikapyyntö.
Otamme sinuun yhteyttä, jos emme voi antaa pyytämääsi maksuaikaa.
Voimme lähettää sinulle erääntyvistä YEL-laskuista sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoituksia, joiden asetuksia voit muuttaa Varma Asioinnissa Omat tiedot -välilehdellä. Lue ohjeet ilmoitusasetusten muuttamiseen. Emme lähetä koskaan sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoitusten mukana linkkejä Varma Asioinnin kirjautumissivulle. Lue ohjeet turvalliseen kirjautumiseen.
Miten haen lisää maksuaikaa TyEL-laskulle?
Yrityksesi työeläkevakuutusmaksujen laskut löytyvät Varma Asioinnista. Voit hakea niille lisää maksuaikaa seuraavasti:
- Kirjaudu Varma Asiointiin.
- Siirry kohtaan Vakuutukset > Laskut > Hae maksuaikaa.
- Valitse laskut, joille haluat pyytää lisää maksuaikaa, ensimmäinen eräpäivä sekä maksuerien määrä ja toistuminen. Ensimmäisen eräpäivän tulee olla 30 päivän sisällä.
- Tarkista yhteenveto ja lähetä tiedot.
Otamme sinuun yhteyttä, jos emme voi antaa pyytämääsi maksuaikaa.
Voimme lähettää sinulle erääntyvistä TyEL-laskuista sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoituksia, joiden asetuksia voit muuttaa Varma Asioinnissa Omat profiilitiedot -välilehdellä.
Apua maksuongelmiin?
Vakuutus- ja maksuasioihin liittyvät muutokset on helppo hoitaa Varma Asioinnissa. Palvelussa voit tarkastella laskujasi ja hakea niille maksuaikaa.
Saat asiantuntevaa apua soittamalla meille arkisin kello 8.00–17.00 puhelinnumeroon 010 192 100. Tavoitat meidät samaan palveluaikaan myös chatissa.