Kun Hoiwan kasvu pysähtyi, Fadumo Ali etsi uuden suunnan kasvaa: ”Kaupallistimme sen, mikä tuo eniten arvoa asiakkaillemme”

Hoiwan perustaja ja toimitusjohtaja Fadumo Ali ja toimittaja-juontaja Keijo Leppänen istuvat kahvilla Hoiwan upouuden pääkonttorin aulassa Espoon Tapiolassa. Ilmassa leijuu vielä tuore maalin tuoksu sekä suuri kysymys, joka kuuluu näin:

Mistä syntyy yrityksen kyky muuttua ja uudistua silloin, kun maailma ja toimintaympäristö muuttuvat?

Fadumo Alilla on aiheeseen paljon sanottavaa.

Kuuntele Kasvu Cafe -podcastin toinen jakso artikkelin lopusta

Hoiwan tarina alkaa arvoista

Alun perin Hoiwa sai alkunsa vuonna 2020, kun sairaanhoitajana työskennellyt Fadumo Ali halusi muuttaa hoitoalaa reilummaksi ja läpinäkyvämmäksi. Hän halusi parantaa hoitajien työolosuhteita ja palkkausta sekä kohentaa työn arvostusta.

Arvojen lisäksi teknologialla on ollut alusta saakka tärkeä rooli Hoiwan menestystarinassa. Hoiwan toiminta perustuu alustaan, jonka avulla voidaan välittää työntekijöitä julkiselle ja yksityiselle sektorille.

”Perinteisessä hoivatyössä ajanpuute on yksi isoimmista haasteista. Uskoin, että teknologia voi vapauttaa aikaa, jolloin voidaan panostaa kohtaamisiin ja inhimillisyyteen. Tässä olemme onnistuneet”, Ali kertoo.

Nykyään Hoiwan järjestelmässä on mukana jo yli 20 000 tekijää.

”Hyvän alustan ansiosta olemme voineet skaalata yritystämme nopeasti.”

Hoiwan Fadumo Ali ja Varman Ville Puumala ratkovat Suomen kasvuhaasteita uusimmassa Kasvu Cafen jaksossa, jossa aiheena on transformaatio. Ohjelmaa juontaa uutiskonkari Keijo Leppänen.

Sote-uudistus pysäytti kasvun

Vuonna 2023 alkanut sote-uudistus ja siihen liittyvät leikkaukset kuitenkin muuttivat toimintaympäristöä ja pysäyttivät kasvun. Hoiwan oli uudelleenarvioitava toimintansa.

Tarvittiin uudistuksia.

”Lähdin ratkaisemaan asiaa sitä kautta, että mikä on se asia, joka oikeasti tuo arvoa asiakkaillemme. Meillä se oli Hoiwan alusta ja sen kaupallistaminen”, Ali kertoo.

“Olimme liiketoiminnassamme onnistuneet tekemään isoja töitä pienellä porukalla. Nyt se sama tekijä on kaupallistettu. Olemme tehneet kustannustehokkuudesta tuotteen – autamme kumppaneitamme kamppailussa kannattavuuden tai tehottomuuden kanssa.”

Hoiwa on siis onnistunut muuttumaan melko perinteisestäkin palveluyrityksestä tekoälyä hyödyntäväksi ja kehittäväksi teknologiayritykseksi. Transformaation myötä yritys on päässyt takaisin kasvun tielle, ja samalla se auttaa myös muita yrityksiä kasvuun. Hoiwan arvot ovat pysyneet muutoksen keskellä samoina, ja edelleen Hoiwa haluaa auttaa muita.

”Olemme itse paras referenssimme, kun kerromme, miten olemme onnistuneet näin pienellä tiimillä”, Ali kertoo.

Fadumo Ali kertoo Hoiwan muutosmatkasta Varman Kasvu Cafe -keskusteluohjelman toisessa jaksossa, jossa selvitetään, mistä syntyy rohkeus muuttua. Kuusiosaisessa sarjassa Keijo Leppänen käy kahvilla eri asiantuntijoiden kanssa, joilla on kokemusta ja näkemystä Suomen saamiseksi takaisin kasvun polulle.

Moni suomalainen yritys on nyt muutoksen äärellä

”Hoiwa on mahtava esimerkki muutoskyvykkyydestä ja transformaatiosta” sanoo Varman myyntijohtaja Ville Puumala.

Työssään Puumala seuraa suomalaisten yritysten arkea paraatipaikalta. Hän vastaa Varman yritysasiakashankinnan kumppanuuksista ja kehittää yhdessä kumppanien kanssa Varman asiakkaille sellaisia palveluita, joiden ansiosta yritykset voisivat keskittyä olennaiseen.

Puumala on huomannut, että muutoskyvykkyyttä tarvitaan nyt enemmän kuin pitkään aikaan.

”Viimeiset viisi vuotta on ollut aika turbulenttia. Olemme tulleet koronasta konflikteihin. Kuluneen kevään aikana maailmankaupan perussääntöjä on haastettu. Monissa yrityksissä joudutaan pohtimaan, miten tätä hommaa voidaan tehdä”, hän sanoo.

Puumala muistuttaa, ettei jokaisen suomalaisen yrityksen ole mahdollista – tai edes tarpeellista – ottaa rohkeita loikkia eteenpäin tai tehdä totaalisia muutoksia.

”Mutta kasvua hakeville ja voimakkaasti eteenpäin pyrkiville yrityksille rohkeus tarttua muutokseen on avainasemassa.”

”Mitä tästä ajattelee Fadumo Ali? Tunnetko olevasi rohkea?” kysyy Leppänen.

”Kyllä, tunnen olevani rohkea. Mutta joskus tuntuu, ettei ympäristö oikein salli rohkeutta. Suomessa on totuttu nöyristelyyn ja varovaisuuteen”, Ali toteaa.

Mitä transformaatio vaatii yritykseltä?

Hoiwa on onnistunut sopeutumaan muuttuvaan toimintaympäristöön ja käynyt läpi merkittävän muutoksen, joka on pitänyt sen kasvun tiellä. Tarina ei suinkaan pääty tähän. Tänä vuonna yritys laajensi sote-alalta ravintola-alalle.

”Meillä on hyvä alusta, joka toimii toimialasta riippumatta. Päätimme laajentaa toimialalle, jossa on yhtä lailla tarvetta reiluudelle, oikeudenmukaisuudelle ja avoimuudelle”, Ali kertoo.

Miten transformaatio vietiin Hoiwalla läpi käytännössä? Mitkä ovat Fadumo Alin vinkit yrityksen sisäiseen muutosvastarintaan?  Millaisia kyvykkyyksiä toimintamallin muuttaminen vaatii rohkeuden lisäksi? Entä mistä signaaleista tietää, että yrityksen on aika muuttua?

Kuuntele tai katso koko 32 minuutin mittainen jakso artikkelissa olevasta videoupotuksesta. Löydät jakson myös Spotifysta, Youtubesta sekä muilta mieleisiltäsi podcast-alustoilta.

Kuuntele toinen jakso

Kuuntele Kasvu Cafen toinen jakso

Kaada kuppi kuumaa ja ota uusi podcastimme kuunteluun siellä, missä podcasteja kuuntelet!

Kuuntele Spotifyssa

Kuuntele Youtubessa

Kuuntele Soundcloudissa

Kuuntele Apple Podcastissa

Kasvu Cafe – Uusi keskustelusarja kasvusta ja ratkaisuista

Milloin viimeksi katsoit keskusteluohjelmaa, jossa ei vain nostettu esiin haasteita ja ongelmia, vaan tarjottiin keinoja ja tulevaisuudenvisioita haasteiden ratkaisemiseen?

Maailmassa, jossa monet asiantuntijat keskittyvät ongelmien toistamiseen, tarvitaan ihmisiä, joilla on ratkaisuja.

Kasvu Cafe on uusi keskustelusarja kasvusta ja taloudesta. Viemme Suomea kasvuun kahvikuppi kerrallaan. Paahdamme asiantuntijoita ja jauhatamme kokemusta. Suodatamme parhaat ratkaisuehdotukset ja kaadamme kuppiin vahvaa kasvua.

Kasvu Cafe pureutuu kasvun esteisiin ja etsii keinoja kaataa tai ylittää esteet. Uutiskonkari Keijo Leppäsen seurassa nähdään joka jaksossa vaihtuva asiantuntija Varmalta sekä jakson aiheen todeksi elänyt eturivin konkari yritysmaailmasta tai talouden kentältä. Kahvikupin äärellä, totta kai.

Sarja on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Varman ja Kauppalehden kanssa.

Kuuntele kaikki jaksot Spotifyssa

Oliko sisältö mielestäsi hyödyllinen?