Mitä tietoja eläkevakuutusyhtiö tarvitsee asiakkaalta vakuutuksen myöntämiseksi? Tällä kysymyksellä aloitettiin uudistamaan Varman vakuutushakemusta. Tarkoituksena oli poistaa turhat kysymykset. Esimerkiksi yrityksen perustiedot saadaan hakemukselle suoraan Y-tunnuksen avulla.
Erinomainen asiakaskokemus on ollut verkkohakemuksen kehittelyssä ohjaavana ajatuksena, laadukas ensikontakti Varman kanssa aloittaa hyvän asiakkuuden. Uusi hakemus ohjaa käyttäjää ja se toimii hyvin myös mobiileissa käyttöliittymissä.
– Hakemuksen täyttäminen alkaa aina vahvalla tunnistautumisella ja kaikissa tietoturvaratkaisuissa noudatamme EU:n tietosuoja-asetusta. Varma saa viranomaisten tarjoamista rajapinnoista käyttöönsä vain sen tiedon, johon se on oikeutettu, toteaa Varman suunnittelija Otto Talvitie.
Hakemuksen lähettämisen jälkeen asiakas saa heti tiedon vakuutuksen alkamispäivästä ja vakuutusnumerosta. Näytölle ja asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiin tulevasta TyEL-vakuutuksen numerosta käytetään tulorekisterin yhteydessä myös ilmaisua eläkejärjestelynumero. Asiakas pääsee siis halutessaan heti ilmoittamaan tulorekisteriin työntekijöidensä palkkatietoja.
YEL-vakuutuksessa ilmoitettu työtulo vaikuttaa sosiaaliturvaan
YEL-vakuutuksen ottajalle visualisoidaan työtulon vaikutukset sosiaaliturvaan vakuutushakemuksella olevalla laskurilla. Tarjolla on laskuri, joka osoittaa selkeästi sairaus-, vanhempain-, perus- ja ansiopäivärahan suuruuden, kun työtulo on arvioitu tietylle summalle.
– Koska asiointi tapahtuu ilman asiakaspalvelijamme apua, haluamme, että jokainen vakuutuksen ottaja on tietoinen antamansa työtuloarvion vaikutuksista sosiaaliturvaan. Jos työtulo esimerkiksi jää tietyn rajan alle, oikeus työttömyyspäivärahaan lakkaa. Tämä raja näkyy palvelussamme selkeästi, kertoo Talvitie.
Vakuutuksen voi aina ottaa myös asiakaspalvelijan kanssa
Sähköisen vakuutushakemuksen käyttäminen on helppoa, mutta hakemuksen voi aina tehdä myös Varman asiantuntijan kanssa. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimella, sähköpostilla tai chatin kautta. Autamme mielellämme kaikissa vakuuttamiseen ja Varman palveluihin liittyvissä asioissa.
Palvelemme arkisin kello 8-17 puhelimitse numerossa 010 192 100 tai Varma.fi:n sivun chatissa. Kesäajan 3.6. – 9.8. palvelemme puhelimitse arkisin kello 8-16.