Varmasta eläkettä saavien määrä kääntyi hienoiseen laskuun. Vuonna 2021 eläkkeensaajia oli 1 400 vähemmän kuin edellisenä vuonna. Muutoksen taustalla on useita syitä. Vanhuuseläkkeen saajien pitkään jatkunut kasvu pysähtyi ikäluokkien pienentymisen vuoksi, osittaisen vanhuuseläkkeen suosio tasaantui ja työkyvyttömyyseläkkeen edellisvuonna alkanut väheneminen kiihtyi.
Vanhuuseläkepäätös muutamassa päivässä
Käsittelemme asiakkaidemme eläkehakemukset nopeasti. Vuonna 2021 Kaikkien eläkelajien hakemusten keskimääräinen käsittelyaika oli 19 päivää. Vanhuuseläkepäätöksen asiakkaamme saivat keskimäärin 5 päivässä. Nopeimmin käsittelimme osittaisen vanhuuseläkkeen hakemukset, josta päätöksen sai keskimäärin 3 päivässä. Perhe-eläkepäätös vei keskimärin 15 päivää, samoin kuntoutuspäätös. Pisin käsittelyaika on harkintaa vaativassa työkyvyttömyyseläkkeessä, jossa käsittelyaika oli 35 päivää.
Noin 87 prosenttia eläkkeenhakijoista sai ensimmäisen eläkkeen tililleen eläkkeen alkamiskuukauden aikana.
Sujuva eläkehakemusten käsittely perustuu osaaviin asiantuntijoihin, hiottuun prosessiin sekä automaation ja ohjelmistorobotiikan hyödyntämiseen.
Asiakkaamme hoitavat eläkeasiansa mielellään asiointipalvelussamme. Vanhuuseläkkeen hakijoista 80 prosenttia haki eläkettä verkossa. Kaikkien eläkelajien osalta luku on 65 prosenttia.
Kaikki eläkeasiat voi halutessaan hoitaa digitaalisesti. Vuonna 2021 asiointipalvelussamme oli 587 000 käyntiä, suosituin palvelu oli työeläkeotteen tarkistaminen ja avatuimpia asiakirjoja olivat eläke- ja kuntoutuspäätökset (20 700).
Asiakastyytyväisyys jälleen ennätyskorkealla
Keräämme henkilöasiakkailtamme asiakaspalautetta puhelinpalvelusta sekä eläke- ja kuntoutushakemusten käsittelystä.
Vuonna 2021 puhelinpalvelun asiakastyytyväisyys nousi ennätyksellisen korkealle tasolle. Asiakaspalautetta antoi noin 17 000 asiakasta. He antoivat puhelinpalvelulle kouluarvosanaksi 9,4 (9,3 vuonna 2020). Asiakkaiden mielestä asiakaspalvelijamme ovat ammattitaitoisia, ystävällisiä, empaattisia ja tekevät työtään asiakasta arvostaen.
Eläkehakemusten käsittelystä asiakaspalautetta antoi noin 5 000 asiakasta. Kaikkien eläkelajien osalta arvosana oli 8,4. Osittaisen vanhuuseläke- ja vanhuuseläkepäätöksen saaneet ovat tyytyväisimpiä, työkyvyttömyyseläkkeen hakijat tyytymättömimpiä.
Asiakaspalvelu oli nopeaa, sujuvaa ja ystävällistä. Päätös tuli nopeammin kuin odotin mikä helpottaa jatkoa. En keksi miten siitä voisi enää parantaa.
Asiani hoidettiin nopeasti, ystävällisesti ja sain kaiken sen tiedon miksi soitin. Jäi mukava mieli.
Asiallinen, asiantunteva, empaattinen ja ratkaisukeskeinen suhtautuminen asiakkaan asiaan ja tilanteeseen. Erittäin hyvä palvelu.
Päätös tuli tosi nopeasti ja hakemus oli helppo tehdä netissä. Enpä keksi mitään parannettavaa.