Käyttöönottopäätös: vanhuuseläke ja osittainen varhennettu vanhuuseläke

Julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019, tiedonhallintalaki) 6 a luku on tullut voimaan 1.5.2023 alkaen. Julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain muuttamisesta annetun lain (488/2023) voimaantulosäännökseen sisältyy 18 kuukauden siirtymäaika, joka koskee sellaisia automaattisia ratkaisumenettelyjä, jotka ovat olleet käytössä lain voimaantullessa. Lain voimaantulosäännöksen mukaan ennen lain voimaantuloa käytössä olleista automaattisista ratkaisumenettelyistä on tehtävä tiedonhallintalain 28 d §:n mukaista käyttöönottopäätöstä vastaava päätös.

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös koskee Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman (Varma) työntekijän eläkelain (395/2006; TyEL) mukaisten vanhuuseläkehakemusten ja osittaisen varhennetun vanhuuseläkehakemusten automaattisia ratkaisumenettelyjä, jotka ovat olleet käytössä tiedonhallintalain muutosten tullessa voimaan 1.5.2023.

Varma on käyttänyt automaattista ratkaisumenettelyä vanhuuseläkehakemusten ratkaisukäsittelyssä vuodesta 2017 alkaen ja osittaisen varhennetun vanhuuseläkehakemusten ratkaisukäsittelyssä vuodesta 2021 alkaen.

Varma jatkaa edelleen ennen 1.5.2023 käyttöön ottamiaan vanhuuseläkehakemusten ja osittaisen varhennetun vanhuuseläkehakemusten automaattisia ratkaisumenettelyjä.

Tällä päätöksellä vahvistetaan, että Varman ennen 1.5.2023 käyttöön ottamat vanhuuseläkehakemusten ja osittaisen varhennetun vanhuuseläkehakemusten automaattiset ratkaisumenettelyt ovat hallintolain (434/2003) ja tiedonhallintalain mukaisia.

Edellytykset asian automaattiselle ratkaisulle 

Hallintolain 8 b luvussa säädetään niistä edellytyksistä, joiden on muualla laissa säädetyn lisäksi täytyttävä, jotta viranomainen voi tehdä asiankäsittelyn päättävän ratkaisun automaattisella tietojenkäsittelyllä ilman, että ratkaisun tarkastaa ja hyväksyy luonnollinen henkilö.  

Viranomaisen on tehtävä etukäteinen harkinta siitä, mitkä asiat ovat luonteeltaan sellaisia, että ne voidaan ratkaista automaattisesti. Automaattisen ratkaisumenettelyn säännökset koskevat myös Varmaa, kun se hoitaa tehtäväänsä lakisääteisen työeläketurvan toimeenpanijana. 

Hallintolain 53 e §:n 2 momentin mukaan asia voidaan ratkaista automaattisesti, jos siihen ei sisälly seikkoja, jotka päätöksen antajan etukäteisen harkinnan mukaan edellyttäisivät tapauskohtaista harkintaa, tai jos asian käsittelijä on tapauskohtaisesti harkinnut automaattisen päätöksenteon edellyttämät seikat.   

Edelleen hallintolain 53 f §:n mukaan automaattisen ratkaisemisen edellytyksenä on, että luonnollinen henkilö, johon ratkaisu on kohdistettu, voi kaikilta osin vaatia siihen oikaisua maksutta hallintolain 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella tai siihen rinnastuvalla vaatimuksella, joka käsitellään päätöksen tehneessä viranomaisessa tai sen kanssa samaan rekisterinpitäjään kuuluvassa viranomaisessa.  

Automaattinen päätös voidaan hallintolain mukaan antaa, jos siihen ei sisälly seikkoja, jotka päätöksen antajan etukäteisen harkinnan mukaan edellyttäisivät tapauskohtaista harkintaa. Eläkepäätösten automaattinen ratkaisumenettely on Varmassa rakennettu siten, että asian käsittelijän harkintaa edellyttävät käsittelyt ohjautuvat luonnollisen henkilön käsiteltäväksi. Tämä on toteutettu ns. poissuljentatekniikalla siten, että automaattiseen prosessiin menevät vain ratkaisu- ja päätöksentekotilanteet, joita ei ole erikseen rajattu pois. Automaattisesta käsittelystä on rajattu pois kaikki sellaiset työvaiheet, jotka vaativat asian käsittelijän tekemää harkintaa.

Vanhuuseläkkeen automaattinen ratkaisumenettely

TyEL 11 §:n mukaan vanhuuseläkkeen myöntämisen edellytyksenä on, että vakuutettu on täyttänyt syntymävuotensa mukaisesti määritellyn alimman vanhuuseläkeiän, ja ettei työntekijä enää ole siinä työsuhteessa, josta hän jää eläkkeelle. Automaattisessa ratkaisumenettelyssä käytetään näitä kahta muuttujaa.

Lopullinen vanhuuseläkepäätös annetaan, kun kaikki asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot ovat käytettävissä. Lopullisista päätöksistä väliaikaisen päätöksen jälkeen automaattisen ratkaisumenettelyn prosessiin menevät vain ne eläkehakemukset, joissa väliaikainen päätös on annettu automaattisesti. Kaikkia tiedonhallintalain 6 a luvun edellytyksiä noudatetaan lopullisten päätösten automaatiossa, koska niillä vahvistetaan eläkeoikeus lainvoimaisesti ja eläkkeenhakijalla on tästä päätöksestä TyEL 9 luvun mukainen muutoksenhakuoikeus ja mahdollisuus hakea päätöksen oikaisua.

Henkilöt, joilla on Varmassa vakuutettu jatkuva yrittäjän eläkelain (1272/2006, YEL) mukainen YEL-toiminta, saavat automaattisessa ratkaisumenettelyssä suoraan lopullisen päätöksen.

Automaattisessa ratkaisumenettelyssä annettava päätös tehdään eläkehakemuksen tietojen, laissa määriteltyjen myöntämisedellytysten, päätöslajin ja rekisteritietojen perusteella. Automaattiseen ratkaisumenettelyyn ei sisälly seikkoja, jotka asian käsittelijän etukäteisen harkinnan mukaan edellyttäisivät tapauskohtaista harkintaa. Eläkkeenhakija voi kaikilta osin vaatia päätökseen oikaisua maksutta hallintolain 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella. Lopullisesta eläkepäätöksestä eläkkeenhakijalla on lisäksi TyEL 9 luvun mukainen muutoksenhakuoikeus.

Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen automaattinen ratkaisumenettely

Osittainen varhennettu vanhuuseläkepäätös annetaan lopullisena hakemuksen saapuessa, jos eläkkeen laskentaa varten olevat tiedot löytyvät rekisteristä ja automaattisen ratkaisumenettelyn edellytykset täyttyvät. Päätös annetaan väliaikaisena, jos käytettävissä ei vielä ole täydellisiä eläkkeen alkamista edeltävän vuoden ansainta- tai palkattomien etuuksien tietoja. Lopullinen päätös väliaikaisen jälkeen annetaan, kun kaikki edellä mainitut tarvittavat tiedot on saatu. Asian käsittelijä voi myös estää automaattisen ratkaisumenettelyn, jos käsittelyprosessissa ilmenee tätä vaativa seikka.

Automaattisessa ratkaisumenettelyssä tehtävä ratkaisu perustuu TyEL 15–17 §:ssä määriteltyihin osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen saamisedellytyksiin. Automaattisessa ratkaisumenettelyssä annettava päätös tehdään eläkehakemuksen tietojen, laissa määriteltyjen myöntämisedellytysten, haetun eläkkeen ja rekisteritietojen perusteella. Eläkkeenhakija voi kaikilta osin vaatia päätökseen oikaisua maksutta hallintolain 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella. Lopullisesta eläkepäätöksestä eläkkeenhakijalla on lisäksi TyEL 9 luvun mukainen muutoksenhakuoikeus.

  • Automaattisen ratkaisumenettelyn käsittelysäännöt Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman eläkekäsittelyssä
  • Tehtäväjako ja päätöksenteko
  • Laadunvalvonta, laadun varmistaminen ja virhetilanteiden käsittely
  • Tietosuoja- ja tietoturvakuvaukset
  • Työeläkealan yhteiset tiedot ja tietolähteet (Eläketurvakeskus)
  • Hallintolaki (434/2003)
  • Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019)
  • Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain muuttamisesta (488/2023)
  • Työntekijän eläkelaki (395/2006)
  • Yrittäjän eläkelaki (1272/2006)

Automaattiset ratkaisumenettelyt on otettu käyttöön vanhuuseläkkeen ratkaisukäsittelyssä 2.6.2017 ja osittaisessa varhennetussa vanhuuseläkkeessä 11.11.2021 ennen tiedonhallintalain 6 a luvun voimaantuloa 1.5.2023.

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös käytössä olevista automatisoiduista toimintaprosesseista, jotka on otettu käyttöön ennen 1.5.2023, on tehty 23.8.2024.

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös käytössä olevista automaattisista ratkaisumenettelyistä on tehty Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman eläkepalvelujen johtoryhmässä. Eläkepalveluista vastaava johtaja on Tuula Kallio.

Lisätietoja Varman eläkepäätösten automaattisesta ratkaisumenettelystä antaa eläkejohtaja Tarja Syvälä, puhelin 010 192 100 (vaihde) tai etunimi.sukunimi(at)varma.fi.

Varman automaattisia ratkaisumenettelyjä koskevat päätökset ja tiedotteet ovat julkisesti saatavilla Varman verkkosivuilla osoitteessa varma.fi.