Käyttöönottopäätös: YEL-vakuutuksen päättäminen

Julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019, tiedonhallintalaki) 6 a luku on tullut voimaan 1.5.2023 alkaen. Julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain muuttamisesta annetun lain (488/2023) voimaantulosäännökseen sisältyy 18 kuukauden siirtymäaika, joka koskee sellaisia automaattisia ratkaisumenettelyjä, jotka ovat olleet käytössä lain voimaantullessa. Lain voimaantulosäännöksen mukaan ennen lain voimaantuloa käytössä olleista automaattisista ratkaisumenettelyistä on tehtävä tiedonhallintalain 28 d §:n mukaista käyttöönottopäätöstä vastaava päätös.

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös koskee Varman yrittäjän eläkelain (1272/2006, YEL) mukaisen YEL-vakuutuksen päättämisen automaattista ratkaisumenettelyä, joka on ollut käytössä tiedonhallintalain muutosten tullessa voimaan 1.5.2023. 

Varma jatkaa YEL-vakuutuksen päättämistä koskevaa automaattista ratkaisumenettelyä, joka on otettu käyttöön ennen 1.5.2023.

Tällä päätöksellä vahvistetaan, että Varman ennen 1.5.2023 käyttöön ottama YEL-vakuutuksen päättämistä koskeva automaattinen ratkaisumenettely on hallintolain (434/2003) ja tiedonhallintalain mukaista.

Edellytykset asian automaattiselle ratkaisulle

Hallintolain 8 b luvussa säädetään niistä edellytyksistä, joiden on muualla laissa säädetyn lisäksi täytyttävä, jotta viranomainen voi tehdä asiankäsittelyn päättävän ratkaisun automaattisella tietojenkäsittelyllä ilman, että ratkaisun tarkastaa ja hyväksyy luonnollinen henkilö.

Viranomaisen on tehtävä etukäteinen harkinta siitä, mitkä asiat ovat luonteeltaan sellaisia, että ne voidaan ratkaista automaattisesti. Automaattisen ratkaisumenettelyn säännökset koskevat myös Varmaa, kun se hoitaa tehtäväänsä lakisääteisen työeläketurvan toimeenpanijana.

Hallintolain 53 e §:n 2 momentin mukaan asia voidaan ratkaista automaattisesti, jos siihen ei sisälly seikkoja, jotka päätöksen antajan etukäteisen harkinnan mukaan edellyttäisivät tapauskohtaista harkintaa, tai jos asian käsittelijä on tapauskohtaisesti harkinnut automaattisen päätöksenteon edellyttämät seikat.

Edelleen hallintolain 53 f §:n mukaan automaattisen ratkaisemisen edellytyksenä on, että luonnollinen henkilö, johon ratkaisu on kohdistettu, voi kaikilta osin vaatia siihen oikaisua maksutta hallintolain 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella tai siihen rinnastuvalla vaatimuksella, joka käsitellään päätöksen tehneessä viranomaisessa tai sen kanssa samaan rekisterinpitäjään kuuluvassa viranomaisessa.

Varmassa YEL-vakuutusta koskevien päätösten automaattinen ratkaisumenettely on rakennettu siten, että asiantuntijan harkintaa edellyttävät käsittelyt (hallintolain 53 e §:n 2 mom.) tai sellaiset tilanteet, jotka muuten edellyttävät asian käsittelijän tarkastelua, ohjautuvat luonnollisen henkilön käsiteltäväksi. Tämä on toteutettu ns. poissuljentatekniikalla siten, että automaattiseen prosessiin menevät vain ratkaisu- ja päätöksentekotilanteet, joita ei ole erikseen rajattu pois. Automaattisesta käsittelystä on rajattu pois kaikki sellaiset työvaiheet, jotka vaativat asian käsittelijän tekemää harkintaa.

YEL-vakuutuksen päättämisen automaattinen ratkaisumenettely

YEL-vakuutuksen päättämisellä tarkoitetaan prosessia, jossa yrittäjän YEL-vakuutus päätetään, kun yrittäjä lopettaa yrittäjän eläkelaissa tarkoitetun yrittäjätoimintansa tai jos hän ei enää muutoin ole vakuuttamisvelvollinen. Asian ratkaiseminen automaattisesti perustuu sovellettavan lain ja etukäteisen harkinnan perusteella laadittuihin käsittelysääntöihin.

YEL 111 §:n 3 momentin mukaan vakuutuksen voimassaolo päättyy, jos yrittäjän ilmoituksen tai muun selvityksen perusteella käy ilmi, että yrittäjä on lopettanut yrittäjän eläkelaissa tarkoitetun yrittäjätoimintansa tai jos hän ei enää muutoin ole vakuuttamisvelvollinen. Eläkelaitos voi selvityksen saatuaan päättää vakuutuksen takautuvasti siihen ajankohtaan, jolloin vakuuttamisen edellytykset eivät enää täyty. Yrittäjän velvollisuudesta vakuuttaa itsensä YEL:n mukaan ja vakuuttamisen edellytyksistä säädetään YEL 1, 3 ja 4 §:ssä.

YEL-vakuutuksen päättämistä koskeva automaattinen ratkaisumenettely on rajattu vain sellaisiin tilanteisiin, joissa ratkaisu voidaan johtaa yksiselitteisesti vakuuttamisvelvollisuutta koskevasta lainsäädännöstä ja yrittäjän ilmoittamista tosiseikoista. Kun yrittäjän työskentely yrittäjän eläkelaissa tarkoitettuna yrittäjänä päättyy kokonaan tai keskeytyy pidemmäksi aikaa, ei vakuuttamisvelvollisuuden arviointiin sisälly Varman arvion mukaan tapauskohtaista harkintaa edellyttäviä seikkoja ja vakuutus voidaan päättää yrittäjän ilmoituksen mukaisesti. Vakuutuksen päättäminen voidaan siten edellä kuvatuissa tilanteissa ratkaista automaattisesti, ellei vakuutuksen tilanne tai yrittäjän hakemuksellaan ilmoittama muu selvitys edellytä, että luonnollinen henkilö käsittelee asian.

Yrittäjä voi kaikilta osin vaatia saamaansa päätökseen oikaisua maksutta hallintolain 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella. YEL-vakuutuksen päättämistä koskevaan päätökseen voi hakea muutosta YEL:n 10 luvun mukaisesti.

  • Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiön Varman YEL-vakuutuksen päättämistä koskevat automaattisen ratkaisumenettelyn käsittelysäännöt
  • Tehtäväjako ja päätöksenteko 
  • Laadunvalvonta, laadun varmistaminen ja virhetilanteiden käsittely  
  • Tietosuoja- ja tietoturvakuvaus
  • Hallintolaki (434/2003)
  • Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019)
  • Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain muuttamisesta (488/2023)
  • Yrittäjän eläkelaki (1272/2006)

Ratkaisumenettely on otettu käyttöön ennen tiedonhallintalain 6 a luvun voimaantuloa 1.5.2023. 

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös käytössä olevasta automaattisesta ratkaisumenettelystä, joka on otettu käyttöön ennen 1.5.2023, on tehty 26.9.2024.

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös käytössä olevasta automaattisesta ratkaisumenettelystä on tehty Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman vakuutuspalvelujen johtoryhmässä. Vakuutuspalveluista vastaava johtaja on Pasi Mustonen.

Lisätietoja Varman YEL-vakuutuspäätösten automaattisesta ratkaisumenettelystä antaa vakuutuspalvelujohtaja Riikka Nivus, puhelin 010 192 100 (vaihde) tai etunimi.sukunimi(at)varma.fi  

Varman automaattisia ratkaisumenettelyjä koskevat päätökset ja tiedotteet ovat julkisesti saatavilla Varman verkkosivuilla varma.fi.