Käyttöönottopäätös: YEL-vakuutuksen voimaansaattaminen

Julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019, tiedonhallintalaki) 6 a luku on tullut voimaan 1.5.2023 alkaen. Julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain muuttamisesta annetun lain (488/2023) voimaantulosäännökseen sisältyy 18 kuukauden siirtymäaika, joka koskee sellaisia automaattisia ratkaisumenettelyjä, jotka ovat olleet käytössä lain voimaantullessa. Lain voimaantulosäännöksen mukaan ennen lain voimaantuloa käytössä olleista automaattisista ratkaisumenettelyistä on tehtävä tiedonhallintalain 28 d §:n mukaista käyttöönottopäätöstä vastaava päätös.

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös koskee Varman yrittäjän eläkelain (1272/2006, YEL) mukaisen YEL-vakuutuksen voimaansaattamisen automaattista ratkaisumenettelyä, joka on ollut käytössä tiedonhallintalain muutosten tullessa voimaan 1.5.2023.

Varma jatkaa YEL-vakuutuksen voimaansaattamisen automaattista ratkaisumenettelyä, joka on otettu käyttöön ennen 1.5.2023.

Tällä päätöksellä vahvistetaan, että Varman ennen 1.5.2023 käyttöön ottama YEL-vakuutuksen voimaansaattamisen automaattinen ratkaisumenettely on hallintolain (434/2003) ja tiedonhallintalain mukaista.  

Edellytykset asian automaattiselle ratkaisulle

Hallintolain 8 b luvussa säädetään niistä edellytyksistä, joiden on muualla laissa säädetyn lisäksi täytyttävä, jotta viranomainen voi tehdä asiankäsittelyn päättävän ratkaisun automaattisella tietojenkäsittelyllä ilman, että ratkaisun tarkastaa ja hyväksyy luonnollinen henkilö.

Viranomaisen on tehtävä etukäteinen harkinta siitä, mitkä asiat ovat luonteeltaan sellaisia, että ne voidaan ratkaista automaattisesti. Automaattisen ratkaisumenettelyn säännökset koskevat myös Varmaa, kun se hoitaa tehtäväänsä lakisääteisen työeläketurvan toimeenpanijana.

Hallintolain 53 e §:n 2 momentin mukaan asia voidaan ratkaista automaattisesti, jos siihen ei sisälly seikkoja, jotka päätöksen antajan etukäteisen harkinnan mukaan edellyttäisivät tapauskohtaista harkintaa, tai jos asian käsittelijä on tapauskohtaisesti harkinnut automaattisen päätöksenteon edellyttämät seikat.

Edelleen hallintolain 53 f §:n mukaan automaattisen ratkaisemisen edellytyksenä on, että luonnollinen henkilö, johon ratkaisu on kohdistettu, voi kaikilta osin vaatia siihen oikaisua maksutta hallintolain 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella tai siihen rinnastuvalla vaatimuksella, joka käsitellään päätöksen tehneessä viranomaisessa tai sen kanssa samaan rekisterinpitäjään kuuluvassa viranomaisessa.

Varmassa YEL-vakuutusta koskevien päätösten automaattinen ratkaisumenettely on rakennettu siten, että asiantuntijan harkintaa edellyttävät käsittelyt (hallintolain 53 e §:n 2 mom.) tai sellaiset tilanteet, jotka muuten edellyttävät asian käsittelijän tarkastelua, ohjautuvat luonnollisen henkilön käsiteltäväksi. Tämä on toteutettu ns. poissuljentatekniikalla siten, että automaattiseen prosessiin menevät vain ratkaisu- ja päätöksentekotilanteet, joita ei ole erikseen rajattu pois. Automaattisesta käsittelystä on rajattu pois kaikki sellaiset työvaiheet, jotka vaativat asian käsittelijän tekemää harkintaa.

YEL-vakuutuksen voimaansaattamisen automaattinen ratkaisumenettely  

YEL-vakuutuksen voimaansaattamisella tarkoitetaan prosessia, jossa yrittäjä vakuutetaan YEL:n mukaan. Yrittäjälle annetaan päätös, jolla vahvistetaan vakuutuksen alkamisaika ja vuotuinen YEL-työtulo. Asian ratkaiseminen automaattisesti perustuu sovellettavan lain ja etukäteisen harkinnan perusteella laadittuihin käsittelysääntöihin.

Yrittäjän velvollisuudesta vakuuttaa itsensä YEL:n mukaan ja vakuuttamisen edellytyksistä säädetään YEL 1, 3 ja 4 §:ssä. Vakuutuksen antamisesta ja alkamisajasta säädetään YEL 111 §:ssä.

YEL 112 §:n 1 momentin mukaan eläkelaitos vahvistaa yrittäjälle vakuutuksen alkaessa yrittäjän työpanosta vastaavan vuotuisen työtulon. Työtulo on se palkka, joka kohtuudella olisi maksettava, jos hänen yrittäjätoimintaansa suorittamaan olisi palkattava vastaavan ammattitaidon omaava henkilö, tai se korvaus, jonka muutoin voidaan katsoa keskimäärin vastaavan sanottua työtä. Pykälän 2 momentin mukaan työtulo vahvistetaan kokonaisarvion perusteella. Työtuloa vahvistettaessa edellä tarkoitettuna palkkana ja korvauksena pidetään yksityisen sektorin kyseisen toimialan kokoaikaista työtä tekevien mediaanipalkkaa ja lisäksi huomioon otetaan muut yrittäjän työpanoksen määrää, yrittäjätoiminnan laajuutta, yrittäjän ammattitaitoa ja yrittäjän työpanoksen arvoa kuvaavat tiedot.

YEL-työtulon vahvistamisessa osana vakuutuksen voimaansaattoa käytetään Eläketurvakeskuksen (ETK) työtulosuosituksen laskentapalvelua työtulon määrittämisen apuvälineenä. Laskentapalvelu muodostaa yrittäjälle tämän vakuutushakemuksella antaman toimiala- ja liikevaihtotiedon perusteella toimialan mediaanipalkkaan perustuvan työtulosuosituksen sekä sille +/- 30 %:n liikkumavaran. Työtulosuosituksen laskenta ja laskennassa käytettävät tiedot on kuvattu ETK:n soveltamisohjeessa YEL-työtulosuosituksen taustalaskentapalvelun laskentakaava.

Työtulon vahvistamista koskevan YEL 112 §:n mukaan työtulon vahvistaminen edellyttää kokonaisarviota. Koska yrittäjän työtulon määrittämisessä käytetään apuvälineenä ETK:n työtulosuosituksen laskentapalvelua, ratkaistaan yrittäjän työtulo laskentapalvelun pohjatietojen perusteella käytännössä aina samalla tavalla, mikäli yrittäjä ei esitä asiassa muita työtuloonsa vaikuttavia lisätietoja. Työtulosuosituksen laskentapalvelun avulla tietyllä toimialalla tietynsuuruista yrittäjätoimintaa harjoittaville yrittäjille työtulo määritellään yhdenmukaisin perustein kaikissa eläkelaitoksissa. Työtulosuosituksen liikkumavaralla pyritään huomioimaan yrittäjän toimialan mediaanipalkan ja yrittäjätoiminnan laajuuden lisäksi muut laissa mainitut yrittäjän työpanoksen määrää, yrittäjän ammattitaitoa ja yrittäjän työpanoksen arvoa kuvaavat tiedot. Jos yrittäjän hakema työtulo on laskentapalvelun antaman työtulosuosituksen liikkumavaran sisällä, eikä yrittäjä esitä muita työtuloon vaikuttavia automaattisen ratkaisemisen estäviä lisätietoja, ei asian ratkaisemiseen sisälly Varman arvion mukaan tapauskohtaista harkintaa edellyttäviä seikkoja.

YEL 111 §:n 2 momentin mukaan vakuutus alkaa YEL:ssa tarkoitetun yrittäjätoiminnan alkamisesta lukien, mutta vakuutusta ei anneta takautuvasti pidemmältä ajalta kuin kulumassa olevalta ja sitä välittömästi edeltäneeltä kolmelta kalenterivuodelta. YEL 109 §:n 1 momentin mukaan yrittäjä on velvollinen ottamaan YEL-vakuutuksen YEL:ssa tarkoitetun yrittäjätoiminnan alkamisesta lukien. Vakuutuksen alkamisajan vahvistaminen ei Varman arvion mukaan siten lähtökohtaisesti edellytä tapauskohtaista harkintaa.

Vakuutushakemus ratkaistaan automaattisesti tilanteissa, joissa vakuutus voidaan saattaa voimaan yrittäjän hakemuksen mukaisesti; ja joissa yrittäjän hakema työtulo on ETK:n työtulosuosituksen laskentapalvelun antaman työtulosuosituksen vaihteluvälillä; ja joissa ei ole muita seikkoja, jotka päätöksen antajan etukäteisen harkinnan mukaan edellyttäisivät tapauskohtaista harkintaa tai selvittämistä luonnollisen henkilön toimesta.

Automaattisessa ratkaisumenettelyssä annettava päätös tehdään vakuutushakemuksessa annettujen tietojen, taustajärjestelmistä ja rekistereistä haettujen tietojen, laissa määriteltyjen myöntämisedellytysten ja ETK:n työtulosuosituksen laskentapalvelun antaman suosituksen perusteella. Mikäli yrittäjä hakee vakuutuksensa perusteeksi työtuloa, joka poikkeaa annettujen tietojen perusteella ETK:n työtulosuosituksen laskentapalvelun antamasta suosituksesta, hakemus ohjautuu luonnollisen henkilön käsiteltäväksi. Tapauskohtaista harkintaa edellyttävät myös eräät tilanteet, joissa hakemuksella annetut tai rekistereistä ilmenevät tiedot edellyttävät lisäselvitysten hankkimista. Näissä tilanteissa hakemus ohjautuu luonnollisen henkilön käsiteltäväksi.

Yrittäjä voi kaikilta osin vaatia päätökseen oikaisua maksutta hallintolain 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella. YEL-vakuutuksen voimaansaattoa koskevaan päätökseen voi hakea muutosta YEL:n 10 luvun mukaisesti.

  • Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiön Varman YEL-vakuutuksen voimaansaattamista koskevat automaattisen ratkaisumenettelyn käsittelysäännöt
  • Tehtäväjako ja päätöksenteko 
  • Laadunvalvonta, laadun varmistaminen ja virhetilanteiden käsittely  
  • Tietosuoja- ja tietoturvakuvaus  
  • Työtulosuosituksen laskentapalvelun kuvaus (Eläketurvakeskus)
  • Hallintolaki (434/2003)
  • Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019)
  • Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain muuttamisesta (488/2023)
  • Yrittäjän eläkelaki (1272/2006)

Ratkaisumenettely on otettu käyttöön ennen tiedonhallintalain 6 a luvun voimaantuloa 1.5.2023. 

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös käytössä olevasta automaattisesta ratkaisumenettelystä, joka on otettu käyttöön ennen 1.5.2023, on tehty 26.9.2024.

Tämä käyttöönottopäätöstä vastaava päätös käytössä olevasta automaattisesta ratkaisumenettelystä on tehty Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman vakuutuspalvelujen johtoryhmässä. Vakuutuspalveluista vastaava johtaja on Pasi Mustonen.

Lisätietoja Varman YEL-vakuutuspäätösten automaattisesta ratkaisumenettelystä antaa vakuutuspalvelujohtaja Riikka Nivus, puhelin 010 192 100 (vaihde) tai etunimi.sukunimi(at)varma.fi  

Varman automaattisia ratkaisumenettelyjä koskevat päätökset ja tiedotteet ovat julkisesti saatavilla Varman verkkosivuilla varma.fi.