Liisa - viestintäsuunnittelija

Liisa Hänninen on aloittanut 2019 syksyllä Varmassa vakuutuspalveluiden viestinnänsuunnittelijana.

Millaisten polkujen kautta olet tullut Varmaan töihin?

Olen koulutukseltani venäjän ja saksan kielen opettaja. Opintojen jälkeen olin ennen Varmaan tuloa töissä valuuttamyyjänä parisen vuotta. Se oli minulle luonteva vaihtoehto kieliosaamisen myötä. Valuuttojen vaihtamisen parissa pankki- ja vakuutusmaailma rupesi kiinnostamaan, jolloin päätin hakea alan töitä.

Aloitin palveluneuvojana Varmassa vuonna 2010. Palveluneuvojan työnkuvaan kuului YEL-vakuutusten hoito ja asiakaspalvelu. Vuoden 2014 alusta etenin vakuutusasiantuntijaksi. Pari kuukautta sen jälkeen hain lakiasiantuntijan paikkaa ja pääsinkin aloittamaan uudessa tehtävässä. Lakiasiantuntijan paikka oli hyvä jatkumo aikaisemmille työtehtäville YEL-vakuutuksien parissa. Uudessa työtehtävässä sain tehdä myös oman työn ohella viestintää ja sisällöntuotantoa verkkoon. Viestintä oli innostava lisähaaste työhön kieliin liittyvien pääopintojeni takia.

Uratarinani sai taas jatkoa ja aloitin nyt syyskuussa kokopäiväisenä vakuutuspalveluiden viestintäsuunnittelijana.

Mitä työhösi kuuluu?

Uuteen työtehtävääni kuuluu vakuutuspalveluiden viestintä sekä sisällöntuotanto yhdessä muiden sisällöntuottajien kanssa. Viestinnän osalle kuuluu mm. asiakas- ja uutiskirjeiden tekemistä, esitysten suunnittelua, videotuotantoa vakuutuspalveluiden osalta, sähköpostipohjien ylläpitämistä ja muokkausta.

Työpäivät ovat hyvin erilaisia, eikä yksikään ole täysin samanlainen.

Nopeita reagointeja vaativia tehtäviä saattaa tulla päivän mittaan yllättäen. Tekstien ja sisältöjen tekemiseen täytyy varata aikaa ja kärsivällisyyttä. Verkkotekstien suunnittelussa täytyy huomioida myös uusi saavutettavuusdirektiivi, jolloin tekstien täytyy olla saavutettavia ja luettavia monien eri käyttäjäryhmien erityistarpeet huomioiden.

Mikä työssäsi on parasta?

Työssäni parasta on vaihtelevuus ja monipuolisuus sekä se, että saan olla ihmisten kanssa tekemisissä. Varmasta löytyy monenlaisia osaajia ja verkostoituminen heidän kanssaan on innostavaa ja antoisaa. Olen iloinen, että saan edelleen olla paljon tekemisessä ihmisten kanssa, vaikka en olekaan enää suoraan töissä asiakasrajapinnassa. Asiakkaat ovat kuitenkin edelleen työni kohde.

Sisällöntuotannossa saavutettavuus on työn suola. Se on ihana juttu. Tekstejä tehdään asiakkaita ajatellen, erilaisten ihmisten tarpeet huomioiden. Viestintä on entistä enemmän asiakaslähtöistä. Oikeasti kirjoitetaan tavallisille ihmisille ja pyritään ymmärtämään asiakasta.

Kun muutama vuosi sitten hain lakiasiantuntijan paikkaa, en silloin ajatellut, että oman työn ohella tehty viestintätyö muuttuisi jonain päivänä kokopäiväiseksi työnkuvaksi. Pidän myös siitä, että viestintätyö haastaa jatkuvasti ottamaan uusia digitaalisia työvälineitä haltuun ja paikoilleen ei voi jäädä.

Miten olet viihtynyt Varman työkulttuurissa ja miltä se vaikuttaa?

Olen viihtynyt hyvin Varmassa ja siitä kertoo myös kohta 10 täällä vietettyä vuotta. Varman työkulttuuri on kehittynyt todella paljon viime vuosien aikana. Perhetilannetta ruuhkavuosissa tukee etätyömahdollisuus ja arjen pyörittäminen olisi hankalaa ilman sitä.

Ilolla ja intohimolla lupaus näkyy arjessa. Sosiaalisen median tuleminen on vaikuttanut työkulttuuriin osaltaan. Pirteä ja positiivista viestiä on saatu eri kanaviin. Varman Instagramia on mielekästä seurata ja sieltä näkee varmalaista meininkiä.

Varmassa on mahdollista luoda itselleen sopiva urapolku. Iso talo mahdollistaa kehityksen ja kouluttautumisen. Työntekijöihin panostetaan ja heidän halutaan kehittyvän.